vrijdag 27 augustus 2010

Levensreddend

Waarom zijn zoveel mensen ongelukkig of bereiken ze niet wat ze hadden willen bereiken, terwijl de boekwinkels vol liggen met boeken waarin je geleerd wordt hoe je alles kunt bereiken en heel gelukkig kan worden? In een nieuwsbrief van Selexyx Scheltema lees ik over Hoe red ik mijn eigen leven? van Michael Gates Gill: "Na het verlies van zijn topbaan, huwelijk en gezondheid werd Michael Gates Gill gelukkig door koffie te gaan schenken bij Starbucks. Hij schreef er een bestseller over. Talloze lezers vroegen hem daarna hoe zij zelf met tegenslagen kunnen leren omgaan. Hoe red ik mijn eigen leven? is Gills antwoord.
De beroemde Starbucks-medewerker leert ons in vijftien lessen dat het ware geluk niet van het lot afhangt, maar van ons vermogen open te staan voor onverwachte mogelijkheden. Voor elk advies put hij uit dagelijkse ontmoetingen. Gill wordt wijzer van een vrouwelijke psychiater naast wie hij in het vliegtuig belandt, maar ook van de jonge vrouw die hem een sollicitatieformulier liet invullen, toen hij - bankroet - bij Starbucks een kopje koffie ging drinken."

Gelukkig worden in 15 lessen voor de prijs van 14,90 euro. Veel goedkopere lessen vind je niet gauw, maar ik zal dat boek niet aanschaffen. Als ik wil afvallen schaf ik ook geen boek aan. (Ik ben door even nadenken zo'n vijftien kilo kwijtgeraakt.) Er zijn jongetjes die ervan dromen ooit in de Champions League te spelen, maar hoeveel trainingen je er ook tegenaan gooit, het lukt ze niet. De eerste tegenslag die je tegenkomt na het lezen van dat boek: waarom lukt mij niet wat hem wel lukt?
x

2 opmerkingen: