zaterdag 5 juni 2010

Verbod

Zullen we het weer eens over roken hebben? Op een hoek bij de tramhalte waar ik altijd in- of uitstap is een café. Dat heeft een overdekt terras(je) waar je mag roken. Ik kom daar een heel enkele keer, meestal voor een cappuccino en nog minder vaak voor een pilsje. Om het bedienend personeel tegen de kwalijke gevolgen van de tabaksrook te beschermen kan het terras worden afgesloten met een deur en moeten de klanten zelf hun consumptie halen. Dat is althans de regel. In werkelijkheid staat die tussendeur altijd open en als je aan de bar iets bestelt, roept het personeel dienstvaardig: "Ja hoor, gaat u maar zitten, ik kom het zo bij u brengen."

Over de handhaving van het rookverbod in zogenaamde eenmanszaken - waar geen personeel is dat beschermd moet worden - loopt intussen een juridische procedure, die er naar mijn inschatting, gezien een uitspraak van de Hoge Raad, toe zal leiden dat ook het rookverbod in die eenmanszaken als rechtmatig beschouwd en dus gehandhaafd zal worden. Roken bij een consumptie is dan alleen nog mogelijk in kroegen waar ze een aparte ruimte hebben, die grotendeels 'fake' is. Zo'n ruimte is wel handig voor personeel dat ook nicotineverslaafd is: dan hoeven ze niet naar buiten te gaan voor een rokertje, zoals ik tijdens mijn ronddwalingen door Amsterdam meermalen heb gezien.

Intussen is het rookverbod een item geworden in de verkiezingsstrijd. Het rookverbod kwam in de afgelopen kabinetsperiode tot stand met steun van de PvdA. Maar wat lees ik nu tot mijn stomme verbazing in de Volkskrant? PvdA-lijsttrekker Job Cohen wil bekijken of het rookverbod in eenmanszaken gehandhaafd moet blijven. Hij gaf dat donderdagavond aan tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Tilburg. Cohen wees erop dat het draagvlak voor het verbod klein is en handhaving ervan moeilijk. Cohen zegt zoiets niet toevallig. Daar is over nagedacht in het 'strategieteam'. Zijn ze bij de PvdA inmiddels een beetje moedeloos, misschien zelfs wanhopig geworden? "Die achterstand op Mark haal je niet meer in, Job. Emile doet het ook steeds beter. We moeten maar eens proberen met het 'kleine werk' toch nog wat extra stemmen bij elkaar te sprokkelen."

Heel even leek het erop dat Job premier zou worden. Daar was hij geschikt voor. Maar leider van de oppositie? Nee, Femke heeft ook haar beste tijd gehad. Misschien gaat GroenLinks wel meeregeren met CDA en VVD. Mooie klus voor Emile.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten