dinsdag 1 juni 2010

Koers

Intussen ben ik al zo'n vier jaar aan het bloggen. Dat moet je niet afmeten aan het aantal 'Beggartalks' dat je rechts kunt zien (753), want ik breng pas twee jaar mijn dagelijkse gedachtespinsels onder bij www.blogger.com. Ik heb dus al zo'n vijftienhonderd blogs geschreven. Uitgaande van gemiddeld 500 woorden per blog, heb ik zo al 750.000 worden geschreven, genoeg om zeven redelijke boeken mee te vullen. Nee, wees gerust, ik heb niet plotseling het waanidee gekregen dat mijn dagelijkse teksten een langer, op papier gedrukt, bestaan verdienen. Ze zijn net zo veel waard als de dingen die ik in gezelschap mondeling te berde breng, dus ga maar na.

Ik kom op het bovenstaande omdat ik mij de afgelopen dagen weinig geïnspireerd voel en vermoed dat dit aan het geschrevene te merken valt. (Nee, ik zit ook niet naar complimentjes te vissen. Ik hoor liever kritiek.) Ik zit mij dus af te vragen of ik een andere koers moet uitzetten, want met bloggen ga ik wel door. Meestal leidt een krantenartikel tot een blog. Daar geef ik een mening over. Mijn basisideeën veranderen niet voortdurend, dus ik heb bij het schrijven wel eens het gevoel dat de trouwe lezers zullen denken: ja, goed hoor, maar dat weten we nu wel.

Een andere koers uitzetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zou het allemaal wat persoonlijker kunnen maken, meer over mezelf kunnen schrijven. Dan moet je dit blog 's avonds gaan lezen, want je bent verzekerd van een goede nachtrust. Ik beleef namelijk op een gewone doordeweekse dag niet veel dat vermelding en commentaar verdient. Afgelopen vrijdag was ik bij een mooi concert in de Beurs van Berlage, vooral veel muziek van Astor Piazzola. Bij muziek, of andere kunstuitingen, ben ik na het oordeel "Mooi!" al vrijwel uitgepraat. Ik analyseer niet. Ik ga niet proberen te achterhalen waarom ik het mooi vind en wat de kunstenaar bedoelde interesseert me ook niet erg.

Afgelopen zondag vierde ik de verjaardag mee van een vriend. Het was een leuke namiddag en vooravond. Er was drank, zijn vrouw maakt altijd prima hapjes en de gesprekken waren aangenaam, al gingen ze o.a. over zwarte gaten, feromonen en Tom Hanks. Het ging ook over voetbalgekte. Ik maakte melding van een grote poster op een abri van C & A en Wehkamp. Die riep mij - en anderen - op tot: "Toon je band met oranje". Dat zou ik dan moeten doen door de aanschaf van een boxershort (gewoon een onderbroek dus) in de kleur oranje met een roodwitblauwe bovenrand. Die band moet ik dan, blijkens die poster, tonen door mijn spijkerbroek wat te laten zakken. Ik ben geen fatsoensrakker, maar daar moet ik toch echt niet aan denken.

Zaterdagavond laat las ik de laatste bladzijden van 'Duma Key' van Stephen King, horror van de bovenste plank! Ik geloof niets van telepathie, kwade krachten en ondoden, maar in goede fictie lust ik er wel pap van. Ik kan hier een uitgebreide beschrijving van het verhaal geven en zo een heel blog vullen, maar als je niet van horror houdt, ga je het toch niet lezen en als je wel van horror houdt, hoef ik Stephen King niet aan te bevelen.

Dat waren dus drie persoonlijke zaken op drie verschillende dagen, maar daar vul ik nauwelijks een half blog mee. Heeft iemand suggesties voor een kaart en kompas?

PS
De laatste prognoses van Gerbie, Frans en mij voor de zetelverdeling in de Tweede Kamer na de verkiezingen van 9 juni a.s. zijn verschenen.
X

5 opmerkingen:

  1. Ik lees al ruim 2 jaar elke dag mee en je verveelt me nooit. Tuurlijk spreekt het ene onderwerp me meer aan dan het andere. (ik heb niks met sport bijvoorbeeld)

    Mijn suggestie was al eerder om zo nu en dan iets over de lezer zelf te schrijven. Dat kan een leuke dag zijn, of iets uit je jeugd.

    Als ik ga opsommen wat ik op een dag doe, wordt het ook een saaie boel. Maar er zijn vast dingen zat die je opvallen, of verwonderen.

    Wissel gewoon af.

    Mij houd je als lezer, zelfs al ga je voortaan roddels over BN-ers publiceren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank u, zuster. Ik ga nog wat verder dubben.

    Wist je al dat Geert Wilders een toupet draagt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Psst, Evert. Ik zie de laatste prognose niet achter de link...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vreemd! Ik wel. Al eens geklikt op 'vernieuwen'?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjeetje: een TOUPET!? Het moet niet gekker worden, het ziet er zó naturel uit. Dit had ik nooit verwacht...

    BeantwoordenVerwijderen