maandag 18 januari 2010

Boodschap

Gisteren heb ik niet naar 'Buitenhof' gekeken. In Trouw las ik dat Wouter Bos daarin te gast was. Hem werd ook wat gevraagd over datgene wat Jan Peter Balkenende als reactie gaf kort na de openbaarmaking van het rapport van de 'Commissie Davids". Bos was zeer teleurgesteld over het effect van de persconferentie die Balkenende hield na de uitreiking van het rapport Davids. Dat zei hij in het programma Buitenhof. 'De boodschap kwam niet over'.

Ik dacht dat we de operatie 'Red Balkenende IV' al een paar dagen achter de rug hadden. Iedereen die getuige was van de boodschap, tot en met prominente leden van de Tweede Kamer, waaronder de fractievoorzitter van coalitiegenoot PvdA, wist wat de inhoud was: "Ik heb helemaal niets fout gedaan." Volgens Bos werd in de toespraak van Balkenende scherp onderscheid gemaakt tussen de Regering en de positie van de premier nu en in 2003. Hoe zou het nu komen dat het niemand was opgevallen dat er onderscheid gemaakt werd, laat staan een scherp onderscheid?

Dat scherpe onderscheid is, nadat de PvdA zelf voor de nodige - en terechte - commotie had gezorgd, achteraf zorgvuldig in elkaar geknutseld. Het eerste doel, het CDA een hak zetten, was bereikt. Vervolgens moest het tweede doel, de coalitie in stand houden, bereikt worden. Ook dat lukte. Was Wouter Bos nou bang dat ook de PvdA-boodschap niet goed overgekomen was? Bij mij wel: zo de wind waait, waait m'n jasje.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten