dinsdag 8 december 2009

Taalles

Toen ik in 1960 mijn onderwijzersexamen deed, moest ik een voldoende voor taal hebben. Al had ik voor alle overige vakken een 10, een onvoldoende voor taal betekende: geen diploma. Hetzelfde gold overigens, niet geheel onterecht, voor het vak opvoedkunde.

Nu het gebrek aan taalkennis bij onderwijskrachten zo langzamerhand de spuigaten begint uit te lopen, zijn ze bij de HBO-raad, las ik in de Volkskrant, zover dat ze op die oude regel teruggrijpen. Na de propedeuse en aan het einde van de opleiding worden de Pabo-studenten voortaan getoetst op hun reken- en taalvaardigheden. Wie zakt voor de toets, mag niet als leraar aan de slag. (Onderstreping toegevoegd.) De hoeveelheid taalles wordt verhoogd van (soms minder dan) één uur in de week tot tien uur in de week. Lijkt me een goed plan.
x

1 opmerking: