vrijdag 11 december 2009

Film

Vanavond kun je bij RTL8 naar de The Deer Hunter kijken. In 1978 maakte die film alom diepe indruk. Ik vond hem ook heel goed. De film speelt voor een belangrijk deel tijdens de Vietnamoorlog en de periode daarna. Veel mensen zeiden dat het een anti-Amerika- of anti-Vietnamoorlogsfilm was. Ik noemde dat onzin. Volgens mij was het een film over een aantal eenvoudige mannen van het platteland die in een voor hun totaal andere en ook nog verschrikkelijke wereld terecht kwamen en over de manier waarop zij daarmee omgingen. Kort daarna las ik een interview met Michael Cimino, de regisseur. Hij zei vrijwel hetzelfde.

Of ik vanavond kijk weet ik nog niet. Ik neem hem in ieder geval op. Er zitten een paar goede rollen in van Meryl Streep, Robert de Niro en Christoffer Walken. Ik vraag me wel af of de film de tand des tijds (30 jaar) heeft doorstaan. De moderne kijker zal hem mogelijk te traag vinden.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten