dinsdag 10 november 2009

Test

Opvattingen
Je bent een spirituele vrijdenker of je gelooft nergens in: in ieder geval schiet je denken geen wortel.

Handelingen
Je doen en laten toont op sommige punten overeenkomsten met wat men in het atheïsme gewoon is te doen.

Houdingen
In het dagelijks handelen spelen je wortels soms wel, soms nauwelijks een rol. Of je traditioneel of liberaal handelt hangt af van de situatie.

De tekst hierboven geeft, zoals trouwe lezers van 'Beggartalk' meteen doorhadden, een korte beschrijving van mij. Onlangs besteedde ik al enige aandacht aan de 'Maand van de spiritualiteit'. Nu zag ik dat Trouw in samenwerking met de Radbouduniversiteit in dat kader een 'relitest' had ontwikkeld. Ik wilde wel eens weten waar mijn spirituele wortels vandaan kwamen of waarmee ze overeenkomen. Dus ik vulde die test in. Dat leverde ook nog eens het grafiekje hieronder op.

De religie waar ik het meeste, zelfs vrij veel, vanaf weet heeft mijn spiritualiteit (wat dat ook is) dus nauwelijks beïnvloed. Ik heb, volgens die test dan, nog meer gemeen met het boeddhisme, waar je me echt geen al te moeilijke vragen over moet stellen. En het lijkt me stug dat tien procent van mijn wortels in de nieuwe spiritualiteit ligt. Als ik daar al eens wat over lees, begint het overal te jeuken.

Wat moet ik precies met de mededeling dat mijn denken geen wortel schiet? Betekent het dat ik geen spirituele 'vastigheid' heb? Of dat ik er principeloos op los leef? Wat is men eigenlijk in het atheïsme gewoon te doen? Het lijkt me ook onzin dat ik afhankelijk van de situatie traditioneel of liberaal handel. Dan ga ik er nog maar aan voorbij dat deze begrippen, naar mijn idee, eerder betrekking hebben op opvattingen dan op handelingen.

Eerlijk gezegd lijkt de test me niet zo betrouwbaar. Het lijkt me hoe dan ook al onwaarschijnlijk dat alle percentages precies op een veelvoud van 10 uitkomen. Zo exact zit mijn spiritualiteit nou ook weer niet in elkaar. Op gevoel heb ik dus maar mijn eigen grafiekje gemaakt:

3 opmerkingen:

  1. Ik heb een paar jaar geleden ook een keer een test gedaan met o.a. als resultaat mijn competentie-/talentenprofiel. Waren heeeeeele bekwame lieden, die testafnemers. Zo werd mij verzekerd. Ik heb dat profiel hieronder geplakt en lees even mee zou ik zeggen.

    Mijn competentie-/talentenprofiel:
    Balans/evenwichtigheid en stabiliteit - gemiddeld - gevoelig
    Ambitie - laag - kan goed relativeren
    Zelfvertrouwen - iets onder gemiddeld - nuchter - bescheiden
    Normen/waarden - laag - gevoelig voor hiërarchie (niet: autoritair)
    Assertiviteit (voor jezelf) - eerst anderen (niet zelf op de voorgrond)
    Risico’s nemen - hoog - eerst analyseren (risico’s uitsluiten)
    Overlegbehoefte - hoog - veel praten - goed/veel voorbereiden
    Besluitvaardigheid - iets onder gemiddeld - aangever/adviseur
    Emotionele intelligentie - hoog - sterke peoplemanager (een mensen-mens)
    Overtuigingskracht - relatief laag
    Invloed uitoefenen - hoog - wil sturen
    Delegeren - weet wanneer iets aan iemand overgelaten kan/moet worden - niet bang om fouten te maken
    Hulpvaardigheid - staat klaar (maar iedereen moet in principe wel “de eigen broek ophouden”) - attent
    Change - veel afwisseling/variatie nodig (weinig routine/sleur/saaiheid)
    Nieuwsgierigheid - brede interesse (veel is leuk)
    Routine - gemiddeld
    Vechtlust - tolerant
    Creativiteit - bovengemiddeld (oplossingen voor veel zaken) - visie (genereert veel ideeën)
    Persoonlijke prestige - gevoel voor stijl/identiteit/imago
    Durf - speelt het liefst op zeker
    Vertrouwen - gezond zakelijk wantrouwen - kritisch - moet verdiend worden
    Nauwkeurigheid - let op details - puntjes op de i
    Winnen - wel sportief - niet ten koste van alles - in evenwicht
    Structuur - bovengemiddeld (wel behoefte aan speelruimte) - plannen (i.v.m. gevolgen) - strategie (doelen stellen)
    Doelgerichtheid - bovengemiddeld - doelen nodig ter bepaling strategie - duidelijkheid over verwachtingspatronen
    Denksnelheid - bovengemiddeld - humor - soms cynisch - soms driftig
    Persoonlijke prestige - bovengemiddeld - vaktrots - erkenning - is een “doener”
    Empathie - hoog - tact/diplomatiek - verdiepen in mensen
    Zelfstandigheid - gemiddeld - ook teamplayer
    Sociaal - contactueel bovengemiddeld - selectief op persoonlijk vlak - critisch - maakt makkelijk contact.

    Zo, niet mis he?

    Ik heb de afgelopen tijd dat overzicht maar eens opgenomen in mijn CV. Beetje aandacht trekken kan geen kwaad, toch? Nou, ik krijg op die sollicitaties niet eens ontvangstbevestigingen maar meteen afwijzingen. Ik heb 'm er dus weer uit gehaald, maar ik verzeker jullie, van alles wat daar staat is geen woord gelogen. Dat ben ik echt! Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overtuigd Atheist dus? Ik mis Agnosticisme. Volgens mij past dat ook wel een deel bij jou. Sterker nog, ik schat het hoger in dan de 2% die jij het Christendom geeft (moeten we die nog onderverdelen in Katholicisme en Hervormd, 7e dag adventisten en andere sektes?) en in jouw schema zou het dan de 2e groep moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, ik ben veel meer een agnosticus dan een atheïst, maar in zo'n dagelijks blog moet je wel eens wat ongenuanceerder zijn. En de Radbouduniversiteit had die mogelijkheid ook niet opgenomen. Hoezo: wetenschap?

    BeantwoordenVerwijderen