vrijdag 2 oktober 2009

Phishing

'Phishing' is een manier om argeloze internetgebruikers vertrouwelijke gegevens te ontlokken. Dat moet je dus overtuigend doen, bijvoorbeeld door de uiterlijke verschijningsvorm op het internet van een bank exact na te bouwen. Vandaag bleek mij dat 'phishing' ook de allerbelabberdste amateurs kent. Ik ontving het volgende mailtje, zonder enige opmaak:

Geachte WXS webmail gebruiker,

We zijn momenteel bezig een onderhouds-out proces om alle WXS webmail-account. Om dit proces te voltooien moet je antwoord op deze e-mail en voer uw

Gebruikersnaam hier:
Wachtwoord hier:

als u de rechtmatige eigenaar van deze account. Onze Message Center zal bevestigen van uw identiteit met inbegrip van uw geheime vraag en antwoord onmiddellijk.

De nieuwe Webmail is een snelle en lichte applicatie om snel en eenvoudig toegang tot uw e-mail. Ook dit proces zal ons helpen bij strijd tegen spam mails. Niet om je wachtwoord, zal uw e-mailadres maken in-actief uit onze database.

OPMERKING: Account eigenaren die weigeren om zijn of haar account update binnen zeven (7) werkdagen na ontvangst van deze e-mail verliest zijn of haar account.

Dank u voor het gebruik van WXS Webmail!


Omdat lang geleden WorldAccess mijn provider was kan ik nog steeds evanwyk@wxs.nl als e-mailadres gebruiken. Maar als je mij ergens wilt laten intrappen, zul je om te beginnen geen vreselijk krom Nederlands moeten gebruiken.

2 opmerkingen: