Er is geen land ter wereld met zo'n hoge 'fietsdichtheid' als Nederland. Fietsen is, binnen zekere (afstands)grenzen het ideale vervoermiddel voor woon-werkverkeeer. Het is niet vervuilend, relatief goedkoop en je hebt en passant ook nog eens de broodnodige lichaamsbeweging. Ook in de vrije tijd kun je aan fietsen veel plezier beleven.
Nederland heeft ook, vergeleken met de meeste andere landen, een redelijk fijnmazig spoorwegnetwerk. Werk je niet in de plaats waar je woont, dan is de combinatie van trein en fiets in principe een voor de hand liggende wijze van woon-werkverkeer. De fiets meenemen in de trein zou dan het plezierigste zijn, maar door de jaren heen heeft NS er alles aan gedaan om dat te ontmoedigen. Het is relatief duur, er is weinig plaats voor meegenomen fietsen en juist in de spits mag je helemaal de fiets niet meenemen in de trein. In 2001 ging ik een dagje met de trein van Santa Cruz naar San Francisco, een reisje van ruim twee uur met een boemeltrein van 'Caltrain'. Amerika is geen uitgesproken fietsland, maar tot mijn niet geringe verbazing bevatte een deel van de trein een ruimte met plaats voor (uit mijn hoofd) zo'n twintig fietsen. Daar waren ook gewone zitplaatsen, zodat je je fiets tijdens de reis in de gaten kon houden. De kosten voor het meenemen van de fiets: één dollar. (In die tijd was je daarvoor in fietsland Nederland al gauw tien gulden kwijt.)
Je kunt je fiets ook achterlaten bij een station, als je tenminste graag van je fiets af wil, want er is een schrijnend tekort aan stallingplaatsen en helemaal aan bewaakte stallingplaatsen. Dat is intussen ook ProRail opgevallen. Dat gaat nu, las ik in Trouw, de komende vier jaar voor 100.000 extra stallingplaatsen zorgen bij 150 stations. Daarmee is 'de grootste nood gelenigd'; m.a.w.: dan zijn er nog altijd niet voldoende stallingplaatsen.
We willen het milieu sparen. We willen dat mensen meer bewegen. Dus nemen we wat halfbakken maatregelen. Gisteren schreef ik over dat belachelijke City racing in Rotterdam. Daar heeft een gemeentebestuur toestemming voor gegeven. Hoeveel van de verwachte 500.000 bezoekers komen daar met de auto op af? Hoeveel mensen die dat hele evenement niet willen zien moeten omrijden omdat een belangrijke verkeersader en een complete brug in het parcours liggen? Hoeveel liters benzine en dieselolie worden er dankzij dit evenement geheel onnodig verstookt? Zal ik Freek de Jonge nog eens citeren?
Laat het milieu de kolere krijgen
Leve de CO2-uitstoot
Er is leven, er is leven na de dood.
x
Rincon de la Vieja
7 uur geleden
Ik ben vóór de auto uit, en alternatieven hiervoor. Ik ben echter ook gemakzuchtig op het gebied van vervoer. Het moet efficiënt zijn.
BeantwoordenVerwijderenVoor mensen die geen rijbewijs hebben en gewend zijn aan het OV is het makkelijk. Maar als je eenmaal aan de relatieve vrijheid van de auto gewend bent, is het lastig deze los te laten. Het is ondanks het ontmoedigende parkeerbeleid en de files, nog steeds in de meeste gevallen, de meest efficiënte manier om van A naar B te komen.
De overheid ontmoedigt mijns inziens al jaren om uit de auto, op de fiets en in het OV te stappen. En volgens mij, niet voor niets...
Ik, als actieve-niet-autorijder (ben zelfs van een uitstervend ras: ik heb geen rijbewijs) vind idd dat er wel wat meer voorzieningen mogen komen voor de fietsende medemensch.
BeantwoordenVerwijderenIk schat zomaar dat 100.000 extra plaatsen niet voldoende is... (maar wie ben ik?)