dinsdag 13 december 2016

SLAPEN

Gisteren of eergisteren, dat werd niet zo duidelijk uit het artikel in Het PAROOL, vertrok voor het laatst een slaaptrein van Amsterdam Centraal.

Treinreizen is mijn favoriete manier van interlokaal en internationaal reizen. En ik heb heel wat keren met een slaapterrein gereisd. Alleen al vijftien keer met de Nord West Express naar Kopenhagen. Het aardige daarvan was dat deze ook nog gedeeltelijk met de boot ging, van Putgarden (Duitsland) naar Rødby (Denemarken). Dat ik uitstekend sliep in een slaaptrein bleek wel uit het feit dat ik meermalen niets merkte van de bootreis, omdat ik helemaal niet wakker werd van het op en van de boot manoevreren, wat gepaard ging met vrij veel heen en weer rijden en behoorlijk wat lawaai. Ook op het traject Kopenhagen-Stockholm ging de trein weer op de boot, van Helsingør (Denemarken) naar Helsingfors (Zweden).

Van Stockholm naar het hoge noorden reisden we met de Nordpilen, de 'intercity' naar Narvik. Dat traject, ongeveer 1500 km, werd gedeeltelijk 's nachts, dus per slaaptrein afgelegd. De lange afstandstreinen in Zweden zijn een stuk luxer dan onze intercity's. Omdat treunreizen daar al gauw een paar uur duren is er ook altijd een restauratie.

In Engeland hebben we ooit eens met de slaaptrein van Londen naar Glasgow gereisd. We hadden een tweepersoonscoupé. Best gezellig.

Ik herinner me nog een zeer warme reis met de slaaptrein naar Genève. Kort daarna bleek dat mijn schildklier ten tweede male overwerk verrichtte.

De laatste reizen met slaaptreinen heb ik gemaakt in 2001 in de VS, tijdens mijn reis van de oostkust naar de westkust. Van Washinton DC naar Chicago, van Chicago naar Albuquerque en van Flagstaff naar Los Angelos had ik steeds een tweepersoons coupé in mijn eentje. Tijdens een maaltijd raakte ik in gesprek met een echtpaar van toch wel ruim vijftig jaar. Zij maakten de eerste treinreis van hun leven. Een cadeautje van de kinderen ter gelegenheid van hun zoveeljarig huwelijk.

Tijdens de vliegreis van San Francisco naar Schiphol wist ik weer precies waarom een hele dag in de trein een stuk leuker is dan twee uur vliegen.


maandag 12 december 2016

ERFGOED (Vervolg)

Vervolg van gisteren.


Het was dus mijn bedoeling vandaag verder te schrijven over het schaatsen opnatuurijs als immaterieel erfgeoed. Ik heb er ook verder over geschreven, maar uiteindelijk vond ik de tekst niet het publiceren waard. Dus weer een dagje zonder echte Beggartalk, sorry.


zondag 11 december 2016

ERFGOED

Ik heb hier, dacht ik, al eens opgemerkt, dat ik een klein beetje niet goed wordt van al het gezeur over schaatsen op natuurijs, zodra het weer eens een paar graden gevroren heeft. En wat lees ik nu in de Volkskrant? Schaatsen op natuurijs wordt Immaterieel Erfgoed (...) 'Schaatsen op natuurijs zit in het dna van de Nederlander.'

Ik was van plan aan het voorgaande het blog van vandaag te wijden, maar er kwam wat tussen. Morgen dus.

zaterdag 10 december 2016

NEP

Wat zal Geert Wilders blij zijn: de rechter heeft hem schuldig bevonden. Kan hij lekker in hoger beroep gaan. Misschien kan hij daarna wel in cassatie gaan bij de Hoge Raad en als alles meezit ook nog bij het Europese Hof van Justitie.

De NPO blijft intussen gratis reclame voor Geert maken. Dat begint al met het eerste NOS-journaal van 's ochtends 6:30 uur, waarin wordt medegedeeld dat "vandaag" de uitspraak in het proces tegen Wilders wordt gedaan. Die uitspraak wordt live uitgezonden, evenals het commentaar van Wilders.Natuurlijk besteden alle journaals er aandacht en vervolgens EenVandaag. En dan kan Pauw niet achterblijven. En bijna iedere keer zie en hoor je Wilders weer vragen of we meer of minder Marokkanen willen. Dan heb ik het alleen nog over de publieke omroep. De commerciëlen zullen ook wel hun best doen en ik neem aan dat bij Facebook en Twitter de uitspraak van de rechtbank en het commentaar van Wilders 'trending' zijn.

Het wordt hoog tijd dat de media zich gaan onthouden van het leveren van nepnieuws over deze nepdemocratische neppoliticus.


vrijdag 9 december 2016

HEN

Het Instituut voor de Nederlandse Taal heeft bekend gemaakt dat 32% van de Nederlanders die aan de desbetreffende stemming hebben deelgenomen graag zouden zien dat de term 'diervriendelijk vlees' uit ons taalgebruik verdwijnt, want: "Dieren doden is per definitie niet vriendelijk." En we eten ze nog op ook!

Op de tweede plaats, met 30% van de stemmen, kwam 'hun hebben': "Grammaticaal fout, pijn aan de oren!" Je zou toch verwachten dat inmiddels iedereen weet dat het 'Hen hebben' moet zijn. Ik zou nog kunnen leven met 'Hullie hebben', al vind ik het niet echt fraai en zullie van dat Instituut zullen het wel niet met me eens zijn.

6% van de stemmers vindt dat 'bejaarden' moet verdwijnen, want dat "Wordt geassocieerd met personen op gevorderde leeftijd (65 en ouder) die zich niet meer zelfstandig kunnen behelpen." Hoe gaan we de 65-plussers dan noemen? Ouderen? Senioren? Wie ouder worden/zijn onaangenaam vindt, zal bij elke benamijng van deze leeftijdsgroep onaangename bijgedachten krijgen.

Ik persoonlijk zelf ben al ruim twaalf jaar bejaard en heb ook nog eens wat, deels zelf veroorzaakte, beperkingen, maar dankzij eigentijdse hulpmiddelen als rollator en scootmobiel kan ik mij nog redelijk zelfstandig behelpen. Mij mag je rustig 'bejaarde' noemen.


donderdag 8 december 2016

INTOCHT

In mijn jeugd was Kerstmis nog vooral een christelijk feest, waarop wat meer aan het eten werd gedaan. Cadeautjes waren er nog niet bij. Die kreeg je van Sinterklaas.

In Amerika krijg je de cadeautjes bij de Kerstdagen van Santaclaus en omdat het Amerikaans is moeten wij dat dus ook doen. Daar moet dan, vindt men hier en daar, toch een wat Nederlands tintje aan gegeven worden en wat organiseren we dan? Precies: een OFFICIËLE (jawel!) intocht van de Kerstman. Zo komt er in Maastricht eentje aan per stoomtrein. Die hebben er dus niets van begrepen. Santaclaus beweegt zich voort per arreslee die wordt getrokken door een rendier (Rudolph, the rednosed reindeer). Maar goed, hij gaat wel per slee van de trein naar de Kerstmarkt op het Vrijthof. Daarmee wordt al aangetoond dat we hier met een duidelijk commercieel getinte activiteit van doen hebben, al denkt Ineke Strouken, directeur van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, daar volgens de Telegraaf wat genuanceerder over: Volgens Strouken is er steeds meer belangstelling voor grote openbare feesten met optochten en lichtjes. "Maar zo’n feest moet dan wel betekenis hebben en een historisch verhaal. Zo’n evenement kan de sociale cohesie versterken en de eigen identiteit benadrukken. Daar zijn mensen naar op zoek."

Ik heb het idee dat 'we' onze eigen identiteit (wat die dan ook is) eerder met een Sinterklaas benadrukken dan met zo'n naar obesitas neigende Kerstman. Ik zit niet echt te wachten op cohesie met mensen die de Kerstman leuk vinden. Er is trouwens een voordeel van de Kerstman boven Sinterklaas: hij wordt niet begeleid door zwarte knechten, wat een hoop nationale discussies scheelt.

Strouken zei ook nog: "Het zou inderdaad best een nieuwe traditie kunnen worden. Maar het moet dan wel betekenis hebben. De commercie maakt enorm veel gebruik van tradities, maar als die tradities geen functie meer hebben, verdwijnen ze weer." Wat voor betekenis heeft die Kerstman eigenlijk? De commercie heeft geen enkele behoefte aan betekenis. Die wil euro's zien.


woensdag 7 december 2016

SPRONG

Ik geloof dat ik het hier al eens eerder heb gehad over de verbinding tussen de delen van Amsterdam aan weerszijden van het IJ. Automobilisten kunnen kunnen kiezen - van west naar oost - tussen Coentunnel, IJtunnel en Zeeburgertunnel. Voor voetgangers en fietsers is er één vaste verbinding: de Schelllingewouderbrug, maar die is voor de meeste Amsterdammers niet echt interessant:


In de zomer van 2018 komt er, een jaar of negen later dan gepland, de Noord-Zuidlijn bij. Tot die tijd zullen de voetgangers en fietsers het moeten doen met diverse ponten, die steeds drukker bezet worden. Wat begon als het zoeken naar een oplossing voor de drukte op de pont, dreigt uit te draaien op een politiek pandemonium, las ik in Het PAROOL, ondervde kop 'De Sprong over het IJ is in gevaar'.

 Er zouden twee buggen moeten komen, maar die belemmeren de scheepvaart, dus moeten die hoger, vindt bijvoorbeeld het provinciaal bestuur van Noord-Holland. Verplaats dan de cruiseterminal maar, zei wethouder Kajsa Ollongren. In het plan van aanpak van mei dit jaar neemt het college van b. en w. gas terug. Er wordt genuanceerd gesproken over vaste oeververbindingen, tunnels en bruggen behoren daarin tot de mogelijkheden.

Ik vraag me echt af, waarom er bij het aanleggen van al die tunnels, nooit een baan voor fietsers en voetgangers naast gelegd is. Zelfs in Rotterdan is daar aan gedacht. Wat ik ook mis is de serieuze aandacht voor de oplossing die Drs. P ooit geboden heeft in 'Heen en Weer':
"Mijn pont is als het ware ongeveer een soort van brug
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom
Dan kon hij blijven liggen, zei me laatste een econoom".