In 2003 ging de eerste schop de grond in. Dat wil zeggen: toen begon de bouw van de Noord-Zuidlijn. Naar de huidige inzichten zal hij na 15 jaar, in 2018, gereed zijn. De lijn wordt zo'n 10 km lang en zal dan, heeft de Volkskrant uitgerekend, per strekkende meter 310.000 euro gekost hebben, i.p.v. de oorspronkelijk begrote 140.000 euro. Het wordt echter bepaald niet uitgesloten dat het nog wat langer gaat duren en nog iets meer gaat kosten. In hetzelfde artikel lees ik dat ze in India een metrolijn van 120 km in drie jaar hebben aangelegd. Ik wil best aannemen dat de bouwomstandigheden in India iets makkelijker waren, maar toch.
Een enquêtecommissie van de Amsterdamse gemeenteraad is inmiddels begonnen met een onderzoek naar hoe het allemaal zo slecht heeft kunnen lopen. Dat de ene fout op de andere is gestapeld, dat de organisatie van geen kanten deugde, dat er sprake was van op niets gefundeerd optimisme is inmiddels allang bekend. Uit de verhoren onder ede moet nu alleen nog blijken aan wie de zwarte piet kan worden toegespeeld.
Ik herinner mij nog de RSV-enquête uit 1983/1984. Daarbij ging het om overheidssteun van 2,2 miljard gulden aan het RSV-concern, dat ondanks die steun failliet ging: 2,2 miljard en 18.000 banen naar de filistijnen. Wat mij het meeste is bijgebleven is dat diverse topfunctionarissen van het concern zich tijdens de verhoren maar heel weinig bleken te kunnen herinneren; dat zeiden ze tenminste. Ik kreeg toen grote bewondering voor de voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad die op alle vragen een zeer duidelijk - en vaak voor de topfunctionarissen vernietigend - antwoord had.
Wat de gemiddelde burger zich te weinig realiseert is dat er tot nu toe alleen maar aan stations is en wordt gebouwd. Rond deze tijd zou een begin gemaakt worden met het boren en aanleggen van de buizen waardoor t.z.t. de metro moet gaan rijden. Dat begin is inmiddels al weer uitgesteld tot begin volgend jaar. Hoe veel te optimistisch is men over dat boorproces geweest? Voor welke verrassingen komt men daarbij weer te staan?
De Noord-Zuidlijn gaat van het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord via Amsterdam Centraal naar NS-station Amsterdam-Zuid. Nu doe je daar 31 minuten over. (Bus naar Centraal, verder met de metro via Amsterdam Amstel.) Met de Noord-Zuidlijn doe je daar 16 minuten over. Van Amsterdam Centraal naar Amsterdam-Zuid kun je nu ook rechtstreeks met tramlijn 5, die zeer frequent rijdt. Ik vermoed dat de tijdwinst als belangrijk zal worden aangemerkt door en voor het bedrijfsleven. Iedere minuut telt immers en tijd is geld, niet waar? Er worden wel vaker onzinnige dingen uitgerekend, dus ik zou wel eens willen laten uitrekenen hoeveel meer winst het bedrijfsleven gaat maken als zijn met het openbaar vervoer reizende medewerkers en bezoekers een tijdwinst van (maximaal) 15 minuten per rit naar het bedrijf gaan maken.
Natuurlijk, mensen van boven het IJ die gewoon voor boodschappen, de film of zomaar naar het centrum komen zijn er een paar minuten eerder. Ze zullen misschien wat vaker de auto aan hun kant van het IJ laten staan. De straten boven de metro zullen wat rustiger worden. Nu rijden langs een deel van de route van de Noord-Zuidlijn vanaf Amsterdam Centraal nog diverse trams: de lijnen 4, 9, 14, 16, 24 en 25. In het schema hieronder zie je hoever ze de route van de Noord-Zuidlijn volgen. Voor de lijnen 24 en 25 heb ik de oorspronkelijke routes aangehouden, want al jaren rijden die om vanwege de aanleg van het station Ceintuurbaan.
Bij de gemeente weten ze nog niet welke tramlijnen er verdwijnen, maar dat er enkele gaan verdwijnen is wel zeker. (De gemeente gaat daar trouwens niet eens over, maar de stadsregio, waarin Amsterdam samenwerkt met 15 omringende gemeenten.) Voor veel reizigers zal het waarschijnlijk betekenen: verder van een halte of vaker overstappen. (Lijn 25 had van Centraal tot de Churchilllaan 10 haltes.) Ik vrees dat deze lijn er in ieder geval aan gaat geloven, die rijdt nu al van Centraal tot dichtbij het Europaplein. Lijn 25 rijdt al sinds ik als klein jongetje voor het eerst met de tram ging dezelfde route. Wij woonden op hooguit twee minuten lopen van de halte. Daar gaat weer een stukje jeugdsentiment.
Mocht ik de 80 halen dan kan ik misschien nog net de feestelijke ingebruikname van de Noord-Zuidlijn meemaken. Als ik tegen die tijd niet verhuisd ben zal ik toch nauwelijks van die Noord-Zuidlijn gebruik maken. Hij ligt gewoon niet op mijn weg. Nu neem ik in een luie bui nog wel eens de tram van Centraal naar de voordeur van de Bijenkorf. Met die Noord-Zuidlijn rijd ik er al weer een eind voorbij.
PS
Een record gisteren: 32(!) mensen lazen 'Beggartalk'.
x
Manuel Antonio
1 dag geleden
Gefeliciteerd, Evert! 32 vind ik een aardig aantal!
BeantwoordenVerwijderenDie N-Z lijn: ik denk dat bewoners van A'dam Noord er wel bij gebaat zijn. Maar de sloten geld die dit kost is echt niet normaal.
Joehoe! Ik weet wel wie er trakteert volgende week vrijdag ;)
BeantwoordenVerwijderen