woensdag 8 mei 2019

RIDICUUL

Gisteren was ik weer eens in het ziekenhuis. Ik werd daarheen gebracht door een rolstoeltaxi. Die was keurig op tijd. Omdat ik altijd een marge in acht neem (mogelijke file, medepassagiers die eerst naar verschillende plaatsen in de stad gebracht worden) ben ik vaak veel te vroeg op de plaats van bestemming. (Gisteren duurde de rit naar het ziekenhuis twintig minuten, maar ik heb er ook wel eens anderhalf uur over gedaan.) Gisteren was ik een uur te vroeg, maar ik heb altijd mijn e-reader bij me.

De weg terug verliep wat minder soepel. De terugrit kun je laten bestellen door de receptie van het ziekenhuis. Ik was eraan gewend dat het meestal een half uur duurde voor de taxi arriveerde. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat het maar een kwartier duurde. Gisteren duurde het wat langer: een uur. De man van het ziekenhuis vertelde dat het al een tijd zo was dat het minimaal een uur duurt.

Mijn taxi zou om 9:20 uur arriveren. Rond een uur of 10 werd ik op mijn mobieltje gebeld. Het is gebruikelijk dat de chauffeur enkele minuten van te voren belt dat hij aantocht is. Het was inderdaad de chauffeur, maar ik verstond hem slecht. Het enige wat ik goed hoorde was "kwart". Fijn, dacht ik, dat wordt dus kwart over negen.

Ik heb een appje op mij mobieltje waarmee ik alle reserveringen kan bekijken. Soms wordt daarop ook aangegeven hoe lang het nog duurt voor de taxi komt. Ik keek daarop. De taxi zou komen niet om kwart over negen, maar om kwart voor tien.

Een taxi mag tot 15 minuten voor of na het afgesproken tijdstip arriveren. Het zou dus 25 minuten later worden. Ik klaag niet zo gauw. Ik ben al lang blij dat ik van dit  aangepast openbaar vervoer gebruik kan maken voor een een zeer schappelijk prijsje  (€2,75, met het openbaar vervoer zou ik € 3,29 kwijt zijn.) Zo af en toe moet je natuurlijk wel wat klagen, want anders gaan ze maar denken dat ze het prima doen, quod non.

Ik belde maar eens en kreeg toen wel iets heel vreemds te horen. "Als u gebeld wordt, wordt u ook gevraagd of u het eens bent met de vertraagde aankomst." Dat had de chauffeur me niet gevraagd, maar later bleek dat die vraag alleen gesteld wordt als de afdeling planning mij meedeelt dat er sprake is van een vertraging. Ik ben niet helemaal achterlijk, dus ik vroeg wat er zou gebeuren als ik zou zeggen dat ik het er niet mee eens was. Kan ik domweg nee zeggen en komt er dan een vroegere taxi? Kan erover onderhandeld worden? Wat voor antwoord verwachten ze eigenlijk als ik met mijn scootmobiel bij een ziekenhuis op behoorlijke afstand (13,8 km) van mijn woning sta? Als ik 'ja' zeg wordt de rit uit de planning verwijderd. Logisch, toch? Dat begrijpt een kind.

Ik heb ook maar eens met de klantenservice gebeld, met de vraag waarom er zo'n ridicule vraag gesteld wordt. Klantenservice vond ook dat het een stomme vraag was en zou dat nog eens aan de orde stellen.

In het algemeen maakt het mij weinig uit of ik wat later thuis kom dan verwacht. Ik heb zelden een andere afspraak die erdoor in knel kan komen. Ik ga dan in het restaurant van het ziekenhuis een cappuccino drinken, soms met een broodje daarbij. Ik was in het ziekenhuis voor het maken van een bronchoscopie. Vooraf wordt de keel met een spray enigszins verdoofd. Tot anderhalf uur daarna mag je niets eten of drinken i.v.m. mogelijk verslikken. Ik kon niet eens met de pest in een koffie drinken.