Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil opheldering van de NS en ProRail over de aanhoudende chaos op het spoor door het winterweer, schrijft Trouw. Over 'déjà vu' gesproken. Hoeveel winters op rij hebben we nou al chaos op het spoor gehad en hoe vaak heeft een minister nou al om opheldering gevraagd? Wat hebben NS en ProRail al die keren aan opheldering verschaft?
In Trouw lees ik ook: Spoorbeheerder ProRail houdt zijn onderhoudsteams de komende dagen in de hoogste staat van paraatheid. Vele honderden medewerkers bewaken tijdens de strenge vorst dag en nacht de kwetsbare punten op het spoor, om te voorkomen dat het de komende dagen weer een chaos wordt als gevolg van de strenge vorst. Het probleem lijkt mij te zijn dat die onderhoudsteams pas paraat worden als de chaos al een feit is. Dat er strenge kou op komst was, wist iedereen die de weerberichten van het KNMI een beetje volgt. Sneeuw en wind kwamen ook niet geheel onverwacht. Hadden ze toen niet meteen - preventief - de onderhoudsteams op pad moeten sturen? (President-directeur) Marion Gout-van Sinderen kondigde aan werk te willen maken van meer transparantie bij ProRail. Kijk, dat is nou een maatregel waarop we zitten te wachten: als ProRail transparanter wordt, weten we in ieder geval waarom ze er iedere winter weer in slagen er een puinhoop van te maken. Of bedoelt ze dat de voorlichting aan (gestrande) reizigers beter wordt? Als ze er nou eerst eens voor zorgen dat de vertragingen niet ontstaan, hoeven ze ook geen voorlichting te geven en niet de reizigers als haringen in een ton in de treinstellen te proppen.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat over een paar dagen een flink aantal mensen naar Friesland wil afreizen, om daar langs een bevroren sloot een Unoxmuts op zijn kop te zetten. Hopelijk houdt ProRail de wissels op de Intercitytrajecten richting Leeuwarden ijsvrij. Anders breekt er een volksopstand uit.
x
Manuel Antonio
22 uur geleden