donderdag 22 oktober 2009

Hybride

Voor de milieubewuste autorijder is de hybride auto het helemaal. Omdat hij gedeeltelijk op zelfgemaakte elektriciteit rijdt (als ik het tenminste goed begrijp), stoot hij minder CO2 uit. De gebruiker hoeft daarom minder belasting in de vorm van bijtelling te betalen. Iedereen blij.

Helaas zitten er bij het Nederlands Dagblad mensen die het nodig vonden die claims van milieuvriendelijkheid te onderzoeken. Dat lieten ze doen door 'Milieu Centraal' en wat bleek? Hybride auto's zijn minder milieuvriendelijk dan wordt aangenomen. De Toyota Prius of de Honda Civic of Insight stoot meer CO2 uit dan de zuinigste en schoonste dieselauto van dezelfde klasse. Bij de laatste betaal je nog altijd 20% bijtelling. "Maar hoe komt dat dan?" vraagt de wanhopige milieubewuste automobilist zich af. De werkelijke CO2-uitstoot ligt een stuk hoger dan fabrikanten en overheden voorspiegelen, doordat de meeste hybrides als leaseauto worden gebruikt. Die rijden verreweg de meeste kilometers op de snelweg. Daar gebruiken ze de benzinemotor in plaats van de veel schonere elektrische motor. Bij het bedenken van al die belastingregeltjes is het ministerie van financiën uitgegaan van de gemiddelde automobilist die 70% van zijn kilometers in de stad maakt en dan elektrisch rijdt. Het ministerie ziet geen reden de regeltjes te veranderen, want het is onmogelijk in rekening te brengen hoeveel een auto op de snelweg of in de stad rijdt. Volgens het ministerie produceren diesels bovendien meer fijnstof en stikstofdioxide dan de benzinemotor in een hybride. Dat mag allemaal zo zijn, maar zijn er eigenlijk redenen genoeg om de hybriderijder meer financieel voordeel te gunnen dan de zuinigste en schoonste dieselrijder?

Hoe je ook rekent, we kunnen niet voorbij gaan aan het feit dat er teveel onnodig in auto's gereden wordt. Omdat ik toch niets beters te doen had, heb ik maar weer eens een voorbeeldje gemaakt van de reiskosten per openbaar vervoer en auto. Jan woont in Almere Buiten en werkt in Amsterdam, geen ondenkbeeldige situatie. Hij werkt vijf dagen per week, dat is (na aftrek weekends, vakantie dagen, nationale feestdagen en een paar ziektedagen) zo'n 230 dagen per jaar. Jan reist met het openbaar vervoer en heeft dus een jaartrajectjaart van de NS plus in beide plaatsen een abonnement voor één zone met tram of bus. Per dag is hij aan reiskosten 14,23 euro kwijt. De reis duurt 1 uur en 7 minuten. Buurman Piet gaat ongeveer hetzelfde traject met de auto. Rekening houdend met files is hij aan reistijd 50 minuten kwijt (opgave ANWB). De ANWB schijnt eens uitgerekend te hebben dat het goedkoopste autootje nog altijd 0,24 euro per kilometer kost. Dat betekent dat Piet per dag 20,64 euro aan woon-werkverkeer uitgeeft. Per jaar dus 4.747,20 euro. OK, hij is elke dag een half uur minder reistijd kwijt (tenzij die brug weer eens kuren vertoont of er een vrachtwagen dwars over de weg staat), maar daar betaalt hij dan ook dik voor: 6,41 euro per dag. En hij vervuilt veel meer dan Jan. Piet moet minimaal 2.868,00 euro per jaar aan reiskostenvergoeding van een werkgever ontvangen om net zo duur (of goedkoop) uit te zijn als Jan. Maar over 989 euro moet hij dan weer belasting betalen. Een let wel: ik heb het hier over het goedkoopste autootje. Van de meeste auto's zullen de kosten dichter in de buurt van de 0,30 euro per kilometer liggen.

Mijn laatste werkgever had een volgens mij nette regeling: iedereen die buiten Den Haag woonde kreeg zijn reiskosten vergoed op basis van de kosten van het openbaar vervoer, met een maximum van 40 km (ruwweg de afstand Amsterdam centrum - Almere Buiten). Je hoefde niets aan te tonen. Wie toch met zijn Lamborghini naar zijn werk wilde komen, mocht dat rustig doen. Dienstreizen werden ook vergoed op basis van de kosten van het openbaar vervoer, ook al gebruikte je je eigen auto. Als je spijkerhard kon aantonen dat in bepaalde gevallen de auto handiger was, stelde de werkgever een simpele auto uit eigen voorraad ter beschikking. Wat vind jij een goede regeling?
x