De brug zal worden aangelegd tussen het Java-eiland en de noordelijke oever van het IJ. Dat zal dus ruim een kilometer ten oosten zijn van wat nu het meest gebruikte veer over het IJ is: het Buiksloterwegveer, middenachter het Centraal Station.
Ik had al bedacht dat de brug zou resulteren in een aanzienlijke verlegging van een grote stroom fietsers door de stad. Bij Het PAROOL waren ze nog iets verder gegaan. Daar hadden ze zelfs gerekend. Ze gingen er vanuit dat de brug twaalf meter hoog zou worden. (Een wens/eis van het provinciebestuur.) Hoe breng je fietsers op zo'n hoogte? Hoe hoger de brug, hoe langer de aanloop.
Een enorme aanloop, daar komt het op neer. Als Amsterdam het volgens de regels doet, moet de helling voor een vaste brug over het IJ beginnen bij het giraffenverblijf in Artis. (Zie X op het kaartje.) Dat ook een van de drukst bereden stukken spoor boven op een talud en een zwik historische pakhuizen nogal in de weg liggen, laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.
Ik durf geen voorspelling te doen over het tijdstip waarop de eerste fietsers over de brug zullen rijden.
Een enorme aanloop, daar komt het op neer. Als Amsterdam het volgens de regels doet, moet de helling voor een vaste brug over het IJ beginnen bij het giraffenverblijf in Artis. (Zie X op het kaartje.) Dat ook een van de drukst bereden stukken spoor boven op een talud en een zwik historische pakhuizen nogal in de weg liggen, laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.
Ik durf geen voorspelling te doen over het tijdstip waarop de eerste fietsers over de brug zullen rijden.