vrijdag 12 augustus 2011

Taxi

In 2000 werd de taximarkt vrijgegeven. In feite kon iedereen met een auto en rijbewijs als taxichauffeur optreden. Het werd een grote rotzooi, want er kwamen, met name in de grote steden veel te veel taxi's, waardoor de taxi niet een echte inkomstenbron werd. Er kwamen zeer veel ondeskundige chauffeurs. Van de prijs was je zelden meer zeker. Veel toeristen betaalden veel te hoge tarieven. Als ik buiten de stad geweest was ging ik ervoor zorgen dat ik terug was bij Amsterdam Centraal of Sloterdijk vóór het vertrek van de laatste tram, want ik had geen zin meer in uitvoerige discussies over de prijs van mijn rit naar huis. Er werd een 'keurmerk' ingevoerd en de 'Taxistandplaats-plus', waarop de gemeente nauwelijks controle uitoefende. (Lees nog eens mijn Beggartalk van 6 december 2008.)

En wat heeft minister Melanie Schultz van Haegen nu besloten? Vanaf 1 oktober a.s. gaat het allemaal anders worden. In de praktijk betekent dat, dat we teruggaan naar de situatie van 2000 toen de taximarkt net 'geliberaliseerd' was. Vanaf 1 oktober weten we dus niet alleen zeker dat het een rotzooi wordt (hoewel: blijft), maar ook dat je niet aan de overheid moet vragen de regeltjes te handhaven, want er valt niet veel meer te handhaven.

Is het nu nog nooit bij de overheid opgekomen dat taxivervoer een onderdeel is van het openbaar vervoer en dat je daar dus best wat eisen aan mag stellen? Daarover schreef ik in 2008: "Ik verwacht maar een paar dingen:

Het maakt mij niet uit op grond waarvan het tarief bepaald wordt: afstand, tijdsduur of zone, zolang het maar duidelijk is. Als ik tram, bus, trein of pont neem weet ik vooraf precies wat ik moet betalen. Dat zijn intussen allemaal private ondernemingen, waarmee ik niet over de prijs per rit kan onderhandelen. Waarom moet dat bij een taxirit wel?"
x