vrijdag 5 april 2019

HELM

In vrijwel de meeste landen op deze wereld wordt fietsen beoefend als sport. Die fietsers willen vaak zo snel mogelijk een zo groot mogelijke afstand afleggen. Als je snel fietst, vaak ook in groepsverband, bestaat er een aardige kans een flinke smak te maken en daarbij hoofdletsel op te lopen. In veel landen is daarom het dragen van helmen door fietsers verplicht.

In Nederland is fietsen niet zo zeer een sport, al wordt het ook om sportieve redenen veel beoefend, maar vooral een vervoermiddel. Over korte afstanden is fietsen zelfs de meest milieuvriendelijke, handigste, goedkoopste, gezondste en vaak (in de grote steden) ook de snelste manier om van A naar B te komen. Veel Nederlanders stappen al als kleuter op hun eerste fiets(je). We zijn dan meestal ook behoorlijk bedreven in het fietsen, dus valpartijen zullen niet al te vaak voorkomen. Er zijn dus maar weinig fietsers die (vrijwillig) bij alledaags gebruik van de fiets een helm dragen.

Ik heb ruim 20 jaar geleden een week of vier door Nieuw-Zeeland gefietst. Daar is het dragen van een helm verplicht. Ik houd me altijd netjes aan de wet, dus ik had een helm aangeschaft en droeg die dus ook, als ik fietste. Maar ik vond het drie maal niks. Ik vond het gewoon niet lekker uren achter elkaar zo'n niet flexibel ding op mijn kop te hebben.

Intussen gaan steeds meer mensen, waaronder ik persoonlijk zelf, zich voortbewegen met een e-bike. Officieel is dat een fiets met trapondersteuning, d.w.z. de motor gaat pas werken als de fietser eerst zelf wat doet. Als jij harder gaat trappen, gaat de motor harder werken. Dat is nu een probleem aan het worden, want 'men', vooral ouderen, fietst te hard. Men is die snelheid niet gewend, gaat ongelukken maken, soms zelfs met dodelijke afloop. Remedie: de fietshelm verplichten  voor e-fietsers. Ik kan me daar nog iets bij voorstellen als het gaat om e-bikes die 45 km/u halen. Immers, een bromfietser, die op een fietspad binnen de bebouwde kom niet harder mag dan 30 km/u is ook verplicht een helm te dragen. De 'gewone' e-bike houdt echter op met ondersteunen zodra je de 25 km/u bereikt.

Een jaar of zes geleden reed ik voor het eerst op een e-bike, niet omdat ik ergens sneller wilde zijn, maar om mijn (COPD-)longen niet te zwaar te belasten. Binnen de bebouwde kom reed ik nooit sneller dan 15 km/u, buiten de bebouwde kom op vrijliggende fietspaden wel eens in de buurt van de 20 km/u, maar nooit sneller dan 25 km/u. Dat zijn snelheden die je ook op een gewone sportfiets zonder al te veel inspanning kunt halen, zeker met wind mee of al je bergafwaarts rijdt.

Ik ben wel eens met fiets en al gevallen. Vaak zelfs. Ik ben nu eenmaal wat ze in Engels sprekende landen accident prone noemen. Ik val nogal eens, niet alleen met de fiets, maar net zo goed lopend. Moet ik dan lopend ook maar een held gaan dragen. Nog vrij recent smakte ik van bed af, met een behoorlijk schaafwond aan mijn rechter arm. Ik ga echt geen helm in bed dragen.

Als het weer echt aangenaam wordt zal ik weer op mijn Easy Go door Amsterdam-Noord en aanpalende slikken en sompen gaan fietsen.
Hij is ook te gebruiken als scootmobiel, dan hoef ik dus, mocht ik uitgeput raken, helemaal niet meer te trappen. Zeg nou zelf: het zou toch geen gezicht zijn met een helm op mijn kop op deze driewieler te zitten? Net zo belachelijk als een helm zoals die van Max Verstappen dragen in een Fiat Uno. Als de helm voor e-fietsers verplicht wordt, zal ik die niet gaan dragen. De gemiddelde agent zal hem niet eens als e-bike herkennen en welke agent zal nu een oude man met beperking bekeuren vanwege het niet dragen van een helm bij niet eens zo'n hoge snelheid. De agent zal zich beperken tot 'Nooit meer doen, meneer' en ik zal dat braafjes 'beloven'.