vrijdag 4 juni 2010

Dierenleed

In het voorjaar heb ik aan een boom achter in mijn tuin een vogelhuisje opgehangen. Groot was mijn plezier toen twee pimpelmeesjes hadden besloten daar in te trekken en voor nageslacht te gaan zorgen. Het begon met af en aan vliegen met takjes, sprietjes en pluisjes. Toen werd het een tijdje stil, maar na een kleine twee weken begon het af en aan vliegen weer maar nu met eetbare buit. Kleine vogeltjes zijn volgens mij de grootste schrokoppen die er bestaan. Pa en moe doen de hele dag niets anders dan eten brengen en poep afvoeren. Ik heb er op een gegeven moment mijn camera bij gezet en het is gelukt om daar aardige plaatjes van te maken. Groeien doen ze snel, want na een week of twee verschenen de eerste jonkies in het gat van het huisje, waar de oudervogels zo af en toe iets te eten kwamen afleveren. Leuk gezicht als zo'n kleintje uit dat gat om zich heen zit te koekeloeren naar een wereld die tot dan toe niet groter was geweest dan dat vierkante houten hokje. Tot drie dagen geleden. Want toe was het ineens stil. Zouden ze zijn uitgevlogen? Dat had ik dan gemist. Jammer. Een paar dagen gewacht en vanochtend haalde ik het huisje van zijn plek. Schoonmaken, dan heb je kans op een tweede leg had ik ergens gelezen. Ik haal het dakje er af en wat een schrik. Twee dode, bijna volgroeide jongen in een zacht, hoog en pluizig nest. Geen idee hoe dat kon gebeuren en wat spijtig. Hopelijk waren er meer die het wel hebben gered. Ik heb ze begraven onder een struik (in de gft-bak doen is ook weer zo iets) en het huisje schoon gemaakt. Het hangt inmiddels weer op zijn plekkie en nu maar hopen dat ze terugkomen.

Storing

Het openbaar vervoer wordt goedkoper. Het is alleen niet duidelijk hoeveel goedkoper het wordt en welke reizigersgroepen er het meest van gaan profiteren. Hebben onze overheden weer eens een vreemde maatregel afgekondigd? Nee, het betreft hier een voorspelling mijnerzijds.

Sinds gisteren kun je in de hele Stadsregio Amsterdam alleen nog maar reizen met de ov-chipkaart, de strippenkaart is daar niet meer geldig. Het ligt zoals bekend in de bedoeling dat over enige tijd je in alle trams, bussen, metro's en treinen alleen maar met die chipkaart kunt reizen. Als ze niet gekozen hadden voor een zeer ingewikkeld systeem, zou dat nu al het geval geweest zijn.

De ov-chipkaart is er in diverse soorten, voor diverse reizigersgroepen. Zo ligt in mijn chipkaart vast dat ik met tram, bus en metro op grond van mijn leeftijd en met de trein op grond van mijn voordeelurenkaart voor gereduceerd tarief reis. Op alle stations en in alle bussen, trams en metro's bevinden zich in- en uitcheckpunten. Mijn persoonlijke ov-chipkaart wordt automatisch opgeladen als het saldo beneden de 5 euro komt. Om dat allemaal goed bij te houden is er een computergestuurde infrastructuur nodig.

Je zult je herinneren dat er wel eens forse storingen waren in het treinverkeer omdat een computersysteem niet naar behoren werkte. Het kan haast niet anders dan dat ook het computersysteem van de ov-chipkaart van tijd tot tijd 'down' gaat. Hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe meer er fout kan gaan en Murphy's Law werkt overal en altijd. Wanneer de storing optreedt kunnen de vervoersbedrijven niet aankomen met "Er kan niet afgerekend, dus ook niet gereisd worden." Al die reizigers immers moeten naar hun werk of naar hun afspraak. Alleen de abonnementhouders, bedenk ik nu, zullen geen voordeel hebben van de storing. Het lijkt me niet meer dan redelijk (gelijke monniken, gelijke kappen) dat bij de vaststelling van de abonnementsprijs hiermee rekening gehouden wordt.

Geheel los van het bovenstaande kwam mij onlangs het volgende ter ore. Sommige mensen houden alles bij, dus het was iemand opgevallen dat zhij op een bepaald tramtraject op de heenweg meer geld kwijt was dan op de terugweg (of andersom). Desgevraagd was de verklaring: dat komt omdat er in de ene richting meer buitenbochten zitten dan binnenbochten. Laten we nou eens een afstand van 2 meter nemen tussen binnen- en buitenbocht. Dan is die buitenbocht (als die precies negentig graden is) 3,14 m langer dan de binnenbocht. Bij het GVB betaal je 0,104 euro per km. Die buitenbocht kost je dus 0,0010253984 euro extra. Om 1 eurocent meer te betalen, zou je dus zo'n honderd extra buitenbochten in één tramroute moeten hebben. Hoe het verschil dan wel kan ontstaan weet ik ook niet. (Of ligt de verklaring in de volgende alinea?)

Je kunt nog meer op het vervoer in Amsterdam besparen. Op de website las ik dat je met uitchecken niet behoeft te wachten tot tram of bus stil staat bij de halte waar je uitstapt. Dat mag al een stukje daarvoor. Nieuwsgierig als ik ben, belde ik de klantenservice met de vraag: "Hoeveel daarvoor?" Het antwoord was dat ze er bij het GVB niet moeilijk over doen als je direct na het verlaten van de voorlaatste halte al uitcheckt. Helaas ligt (uit de stad komend) de voorlaatste halte, maar zo'n honderd meter voor mijn uitstaphalte, dus dat levert mij nauwelijks wat op.
X