vrijdag 11 september 2009

Bonnetjes

Hij wilde, met gebruikmaking van een vrij nieuwe regeling, tot zijn 70ste in functie blijven: Harry Borghouts, Commissaris der Koningin van Noord-Holland, de eerste GroenLinkse CdK. Hij werd al eerder geplaagd door 'affaires'. De laatste was er net een teveel, dus kondigde hij vandaag zijn aftreden per 1 december a.s. aan. Een inmiddels afgetreden gedeputeerde, vanwege die affaire met die IJslandse bank, bleek voor 3000 euro met zijn (provinciale) creditcard te hebben opgenomen, maar kon daarbij geen bonnetjes overleggen. Borghouts keurde deze geldopnamen, die in Hongkong plaatsvonden, goed. Dezelfde gedeputeerde was al eens met een hoge ambtenaar gaan eten in het Okurahotel voor 295 euro, las ik in Het PAROOL. Ik neem direct aan dat het etentje op zich, vanwege dienstredenen, gerechtvaardigd was. Je hoort mij niet zeggen dat ze het hadden moeten laten bij een broodje bal, een frikandel speciaal en een patatje oorlog, maar ik kan binnen een straal van enkele honderden meters rond het Okurahotel een aantal horecagelegenheden aanwijzen waar je nog behoorlijk onder de 100 euro met twee man een redelijke maaltijd kunt genieten met een glaasje huiswijn en een koffie na. Vooruit, gooi er voor beiden ook nog een aperitiefje tegenaan.

Als ware het een reflex schiet GroenLinks meteen in de verdediging: "Als commissaris hoef je toch niet alle bonnetjes na te trekken? Dat lijkt me anders wel een dagtaak worden. Je mag ervan uit gaan, dat iedere gedeputeerde zelf in alle redelijkheid declareert." Toen ik de laatste keer keek werkten er ambtenaren bij de provincie Noord-Holland. Zo is er vast ook een ambtenaar die bonnetjes naast declaraties legt. Dat hoefde Harry echt niet zelf te doen. Die hoefde pas op te treden als hem gemeld werd: "Van deze gedeputeerde heb ik wel declaraties, maar geen bonnetjes." Bij de betrokken gedeputeerde kon je er niet van uitgaan dat hij "in alle redelijkheid" declareerde. Tenzij je dat etentje in het Okurahotel, op gemeenschapskosten, redelijk wilt noemen. Harry is al 66. Hij kan rustig van zijn AOW en ABP-pensioen gaan genieten.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten