donderdag 13 augustus 2009

Passend

Ieder kind verdient het onderwijs te krijgen dat het beste past bij zijn talenten en/of zijn beperkingen. Je hoeft niet gek veel verstand van onderwijs te hebben om het met die stelling eens te zijn. Als ik Trouw mag geloven is zelfs staatssecretaris Sharon Dijksma het met die stelling eens. Ze wil zelfs 'passend onderwijs' gaan heroverwegen.

Naast 'gewone' leerlingen heb je ook zogenaamde 'zorgleerlingen', kinderen dus die wat extra zorg en aandacht nodig hebben. Denk maar aan kinderen met het syndroom van Down of met het syndroom van Asperger (dat is een lichte vorm van autisme). Maar ook kinderen met een lichamelijke handicap, of met een taalachterstand en zelfs hoogbegaafde kinderen hebben extra aandacht nodig. Vroeger werden 'afwijkende' kinderen meestal naar een speciaal soort school gestuurd, maar we zijn tot het inzicht gekomen dat het beter is allerlei soorten kinderen als het even kan tegelijkertijd onderwijs te geven

De SP heeft een onderzoek gedaan onder leraren in het reguliere basis- en voortgezet onderwijs. Wat blijkt? Slechts een op de vier leraren meent dat hij zogeheten zorgleerlingen daadwerkelijk onderwijs van voldoende kwaliteit kan bieden. En hoe komt dat dan? De leraren vinden dat ze daarvoor onvoldoende zijn opgeleid en dat de klassen te groot zijn. Als ik zoiets lees, is mijn eerste reactie: wanneer heb ik dat nou eerder gehoord? Nou, dat is al weer enkele decennia geleden. De oplossing is dus eigenlijk heel simpel: zorg voor een betere opleiding en maak de klassen kleiner. Daar hebben ook de 'gewone' leerlingen en de leerkrachten profijt van.

O ja: de opleiding verbeteren en, veel meer nog, de klassen kleiner maken, kost geld en we zitten in een tijd dat het geld enigszins schaars is. Dat lijkt een goed excuus, maar toen het geld minder schaars was wisten we ook al dat kleinere klassen tot beter onderwijs leiden, maar qua geldbesteding hadden we toen kennelijk wat andere prioriteiten.

Goed onderwijs begint met een goede en goed gemotiveerde leraar (m/v) voor een niet te grote klas. Het onderwijssysteem, de organisatie van het onderwijs en van de school, de leermiddelen, het zijn niet meer dan hulpmiddelen. Maar al jaren lang gaat de meeste aandacht en veel geld naar die hulpmiddelen.
x

2 opmerkingen:

  1. 1-Nederland besteed slechts 5% van het BBP aan onderwijs. Het gemiddelde van de OESO landen ligt ruim bovn de 6 %.
    2-Hoewel 45% van de schoolgaande kinderen een basisschool bezoekt, krijgt het basisonderwijs slechts 32% van het onderwijsgeld.
    3-Slecht 1/5e deel van de zorggelden (bestemd voor kinderen die vroeger naar het SBO gingen) komt bij de kinderen terecht 4/5e deel wordt bovenschools ingezet.
    4-Met passend onderwijs moetn we ook de zéér moeilijk opvoedbare- en zéér moeilijk lerende kinderen binnen het reguliere onderwijs opvangen. Hiervoor wordt geen extra geld beschikbaar gesteld. Sterker nog er wordt van ons minimale zorgbudget nu 1 loket ingericht met als doelstelling het kunnen bieden van zorgarrangementen. Bijvoorbeeld een verwijzing van de ene reguliere basisschool naar de andere. In Amsterdam wordt 1/5e deel van het zorggeld aan de inrichting van dit ene loket besteed.
    5-Verder heb ik in beeld geprobeerd te brengen hoeveel mensen er geld verdienen aan het onderwijs, terwijl de kinderen op de scholen daar niets aan hebben. Zie kleineklassen.blogspot.com februari 2008 (alle pijlen wijzen naar de school).
    Als we die waanzin opheffen kunnen de klassen kleiner.
    6-Dan nog even het competentie gericht leren op de PABO's afschaffen en geen zij-instromers meer toelaten in het onderwijs en wellicht krijgen alle kinderen dan eindelijk waar ze recht op hebben: GOED ONDERWIJS.

    June Schram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de zogenaamde rugzakgelden verdwijnen in grote begrotingen en worden niet gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn...

    BeantwoordenVerwijderen