dinsdag 22 november 2016

BEGRAVEN

Mijn ouders en een jongere broer zijn begraven op Zorgvlied, in Amsterdam-Zuid. (Die plaatsbepalingis niet helemaal correct, want formeel is het gebied van de begraafplaats onderdeel van de gmeente Amstelveen.) De enige keren dat ik weer eens op Zorgvlied kwam, was als er een bekende werd begraven. Ik heb niets met het bezoeken van graven. Boukje is gecremeerd. Omdat haar overlijden niet onverwacht kwam hebben we gesproken over begraven of cremeren. Ik heb toen gezegd dat als zij begraven wilde worden, ik dat zou doen, maar dat ik nooit naar haar graf zou komen. Ik heb ook geen as van haar. Die is in zee gestrooid. Dat heeft echt niets met onverschilligheid te maken. Integendee. Onlangs las ik ergens een treffende uitspraak: "Death ends a life, not a relationship." Ik wil zelf ook gecremeerd worden.

Ik heb nooit de mensen begrepen die uitgebreid aangeven hoe hun begrafenis/crematie moet verlopen. Kunnen ze zich daarop als het ware 'bij voorbaat' verheugen? Ze zullen er immers zelf niets van merken.

Ik kom hierop omdat ik in Trouw las: De Raad van State heeft de komst geblokkeerd van een natuurbegraafplaats in Huis ter Heide (in de gemeente Loop op Zand). Dat is een fikse tegenvaller voor Natuurmonumenten. (...) Het oordeel is een fikse tegenvaller voor Natuurmonumenten, dat in eigen natuurgebieden tien tot vijftien natuurbegraafplaatsen wil aanleggen. Volgens de organisatie, met 100.000 hectare natuur in eigendom, vragen veel leden om een laatste rustplaats in de natuur.

De firma Natuurbegraven Nederland kreeg van de gemeenteraad toestemming zonder enige beperking wat betreft het aantal te rooien bomen. Natuurmonumenten had daarmee ingestemd. Natuurmonumenten, dat de natuur wil beschermen, was dus bereid een onbeperkt aantal bomen te laten kappen. Ze zou er ook aan bijdragen dat veel nabestaanden waarschijnlijk een behoorlijk eind zouden moeten reizen om het graf van hun overleden dierbare te bezoeken. Reizen kost energie en veroorzaakt CO2-uitstoot. Is dat allemaal het graag begraven worden in de natuur waard?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten