Gisteren was het een soort feestdag. In de Volkskrant stond daarom een alleraardigst artikel: het was precies 55 jaar geleden dat er in Nederland voor het eerst een file stond. Het was toen Eerste Pinksterdag en het was mooi weer. Mensen uit de Randstad gingen naar de Veluwe, Duitsers gingen naar de bollen en het strand. Toen de twee elkaar kruisten op knooppunt Oudenrijn, ontstond een lange file van vijftigduizend auto’s. Behalve verbazing over dit spektakel was er ook een gevoel van trots. De file was een bevestiging dat Nederland een modern land was geworden. Oudenrijn was toen eigenlijk nog geen knooppunt, maar een gewone rotonde; alles was nog gelijkvloers. Dat gevoel van trots zal inmiddels (behalve bij Rita Verdonk en de haren) ook wel wat afgenomen zijn.
In het artikel staan meer wetenswaardigheden. In 1955 was er één auto op 40,3 Nederlanders. Nu is dat één auto per 2,1 Nederlanders. Files had je toen alleen op dagen dat recreanten er massaal op uittrokken. Tegenwoordig staan op werkdagen rond 6.30 uur hier en daar al 'de gebruikelijke files'. Volgens mobiliteitshistoricus Vincent van der Vinne was de file in 1955 ook een keerpunt. 'Die lange rij auto's liet voor het eerst de harde waarheid zien: zelfs met de nieuwe infrastructuur konden de problemen in het verkeer niet verholpen worden.' We zijn nog steeds druk bezig met die infrastructuur. Bij de komende onderhandelingen die tot een nieuw kabinet moeten leiden, zal 'meer asfalt' ongetwijfeld een van de te bespreken punten zijn. En wanneer dat kabinet aan zijn eind is gekomen zal de conclusie zijn dat de problemen in het verkeer nog steeds niet verholpen zijn.
In mijn Haagse periode heb ik het Prins Clausplein (vanuit de trein) zien bouwen.
Dat ziet er indrukwekkend uit. Dat moet wel tot doorstroming leiden. Toen het in gebruik werd genomen gaf dat ook even verlichting, maar al gauw dachten veel autobezitters: Ha fijn, nu kunnen we weer met de auto naar ons werk. Binnen de kortste tijd waren de files weer terug. Als je wat verder kijkt, zie je dit, het einde van de A12:
Al die auto's willen de stad in, maar daar zijn stoplichten en geen zesbaanswegen. Daar ontstaan de files. Meer asfalt leidt tot (nog) meer auto's op de weg. Ik zou niet graag de huishoudens de kost moeten geven die over meer dan één auto beschikken. Ik ben intussen zo ver, dat ik denk: ze doen maar, het zal mijn tijd wel duren. Ik weet uit tientallen jaren ervaring dat recreëren heel goed mogelijk is zonder auto. Ik laat geen nageslacht na dat ooit nog eens, snakkend naar zuivere lucht, lagere temperaturen en 'natuur', mij zal vervloeken om mijn onverantwoord gedrag. Vandaag ga ik van Amsterdam naar Oosterbeek en terug, ruim twee uur in de trein en ruim een half uur in tram en bus. Ik was daar eerder en toen boden andere aanwezigen mij aan met hun (auto) terug te rijden naar Amsterdam. Ik heb ze vriendelijk bedankt en ben toch met het openbaar vervoer teruggegaan. Niet omdat ik zo principieel ben: ik zit liever een dag in de trein dan een uur in een auto.
X
Rincon de la Vieja
2 uur geleden
Goeie reis! Zal wel lukken... cappuccinootje mee, boek (in welke ben je bezig?) en lekker uit het raam turen.
BeantwoordenVerwijderenIk deel je antipathie tegen auto's en je voorliefde voor treinen zoals je weet.
Wat mij het meest opviel bij die foto (prachtig beeld overigens) waren de getallen. 55.000 auto's in de file, terwijl er in Nederland op dat moment 265.000 auto's waren. Dat betekende dus dat 1 op de 5 auto's die er op dat moment waren in Nederland ook daadwerkelijk in die file stond.
BeantwoordenVerwijderenAls ik dat omreken naar de huidige situatie hebben we een file van meer dan een miljoen auto's! Zou het kunnen dat velen speciaal er naar toe zijn gereden om te zien wat er aan de hand was?
Overigens ben ik ook een groot treinfan. Er zit helaas wel een verschil tussen de randstad en de rest van het land. Als ik met de trein naar het werk wil, maak ik zo veel kilometers dat het goedkoper kan met de auto, maar ook sneller met de fiets. Ik zit dus niet zo vaak in de trein meer. Misschien een idee voor de politiek: investeren in openbaar vervoer?
Er stonden ook wat Duitsers in die file, maar zelfs als je die verrekent, stond er nog een groot deel van het Nederlandse wagenpark.
BeantwoordenVerwijderenIk durf nu al te stellen dat het nieuwe kabinet niet gaat investeren in openbaar vervoer.