zaterdag 5 september 2009

Technospeeltje

Al enkele keren heb ik het hier gehad over de ov-chipkaart. Daaruit is wel gebleken dat ik niet in diepe treurnis zal vervallen als hij weer wordt afgeschaft waar hij al in gebruik is en elders niet wordt ingevoerd. De diverse nadelen van de ov-chipkaart had ik zeker nog niet uitputtend behandeld. Gelukkig denken anderen daar ook over. Dat maakt het makkelijk voor mij, want dan hoef ik alleen maar te verwijzen, bijvoorbeeld naar dit korte artikel in de de Volkskrant.

Er is nog een handigheidje dat verdwijnt. Diverse personen kunnen tegelijk van één strippenkaart gebruik maken. In de nabije toekomst zullen die allemaal afzonderlijk een ov-chipkaart moeten aanschaffen. Hoe gaat het overigens met de zgn. begeleiderskaart? Iemand met een handicap, bijvoorbeeld een blinde, kan zo'n kaart aanvragen. Die staat op zijn/haar naam. Zhij kan dan een begeleider gratis laten meereizen. Hoe komt die begeleider zonder ov-chipkaart door zo'n poortje? Dat vroeg ik aan de Klantenservice van het GVB. Jawel hoor, daar was aan gedacht: de begeleider krijgt een eigen kaart waarmee zhij voor niets door het poortje kan, of zoals nu al, voor niets in tram en bus reizen. "Daarmee kun je dus ook aardig wat zwart rijden", merkte ik heel slim op. "Dan moet je een vette boete betalen, als je gesnapt wordt", was de reactie. Vast wel. Nu maak ik vrij veel gebruik van het openbaar vervoer in Amsterdam, maar er kunnen echt maanden voorbij gaan, waarin ik geen controleurs tegenkom. Met zo'n begeleiderskaart en af en toe een boete ben ik waarschijnlijk goedkoper uit. Daar ben ik natuurlijk veel te braaf voor, maar niet iedereen is zo braaf.

1 opmerking:

  1. Ik -als grote ook niet fan van de OV chipkaart- ben het geheel met je eens...

    En ja: het is heel handig als je met meerdere mensen op reis gaat (not). Nou heb ik maar 1 kind en hebben we samen dus twee kaarten. Maar je zult maar getrouwd zijn en vier kinderen hebben. Dan moet je dus voor alle gezinsleden een aparte, gepersonaliseerde kaart aanvragen: 6 x 7,50 administratiekosten. Kassa!

    En ik zag van de week een man die zijn fiets niet door het poortje kreeg. Het station waar hij was opgestapt had wél een brede poort, het station waar hij uitstaptje niet. Geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen