Gisteren gaf ik bij AH beduidend meer uit dan normaal. Al een tijdje vond ik dat ik toe was aan nieuwe ochtendjas. Bij AH denk je niet meteen aan ochtendjassen, maar gisteren hadden ze die in de aanbieding. Dat maakte mij ineens razend populair bij kleine jongetjes. Tegenwoordig hangen die jongetjes in hun vrije tijd rond bij de kassa's van AH, want de klant krijgt bij iedere tien euro aan boodschappen een aantal voetbalplaatjes. Ik heb noch kleinkinderen, noch naburige achterneefjes, noch favoriete buurjongetjes. Aan mij zijn die voetbalplaatjes dus niet besteed. Kleine jongetjes hebben al gauw door dat er meer klanten zijn als ik, dus vandaar dat rondhangen bij de kassa. Zelfs buiten op straat werd ik nog twee maal aangesproken met de vraag of ik over die plaatsjes beschikte. Dankzij de aankoop van de ochtendjas had ik maar liefst drie setjes met plaatjes ontvangen. Die had ik eerlijk onder drie jongetjes kunnen verdelen, maar voor je het weet word je bekeken als een enge oude man die met zijn plaatjes jongetjes lokt. Mijn plaatjes gingen dus rechtstreeks van kassière naar het op dat moment dienstdoende rondhangjongetje.
In de Volkskrant wordt gewezen op een merkwaardig fenomeen. In het huidige tijdsgewricht verwacht je dat jongetjes hun vrije tijd besteden aan chatten, gamen en sms-en, maar nee: AH haalt een reclame-actie uit de mottenballen waar ze tijdens mijn jeugd tussen gelegd waren en scoort daarmee een geweldige hit. De Volkskrant laat Charles Borremans, gespecialiseerd in actiemarketing, aan het woord, die spreekt van dit oubollige sparen. Maar het kan nog erger: 'Ik stuur ook mama naar de winkel', zegt Mees. Volgens zijn vriend Melvin (10) draait het op school in de pauze alleen nog maar om plaatjes ruilen. 'Je móet bijna meedoen.' In gedachten zie ik die kleine terroristjes voor me die pappa en/of mamma dwingen de boodschappen voorlopig niet bij Super de Boer, Aldi of Lidl te doen, maar bij AH, want anders liggen ze er in de klas helemaal uit. Het is ook niet denkbeeldig dat pappa en/of mamma gedwongen worden meer te besteden dan nodig is, want klanten kopen net even wat meer om nóg een zakje erbij te krijgen, zegt een woordvoerster (van AH).
Helaas worden die jongetjes opgescheept met verouderd materiaal: Pim Verbeek is geen trainer meer van Feyenoord, Huub Stevens is al weer weg bij PSV en er zullen na het drukken van de plaatjes ook wel wat spelers naar andere clubs zijn vertrokken.
Amos Oz – Een verhaal van liefde en duisternis
12 uur geleden
Evert, snel corrigeren en mijn reactie verwijderen: Pim Verbeek is al heel lang geen trainer meer van Feyenoord, meer dan een decennium. Je bedoelt Gert Jan Verbeek die onlangs is opgestapt.
BeantwoordenVerwijderenIedereen mag mijn stomme fouten zien.
BeantwoordenVerwijderenGelukkig heb ik meer verstand van schaatsen.
Gisteren zei een cassiére tegen mij: "ik word gek van die jongens die hier blijven rondhangen!. Toen met die prinsessen aktie die ook uitstekend liep, liepen er hier geen meisjes de hele dag rond om te bedelen om de zegeltjes."
BeantwoordenVerwijderenIk moest hier even over nadenken. Waar komt dit verschil vandaan? Heeft het met het voetal-fanatisme te maken, of met het verschil in sexe wat zich zo jong al uit?