zaterdag 24 januari 2009

Integratiedebat

Rechters zitten als het om dit soort zaken gaat niet altijd op dezelfde lijn. Deze open deur trapt, volgens Trouw, politicoloog en universitair hoofddocent Aernout J. Nieuwenhuis van de Universiteit van Amsterdam in. Als alle regeltje in al onze wetten slechts voor één uitleg vatbaar waren, hadden we helemaal geen rechters nodig. Dat is dus niet zo en daarom hebben we ooit beslist onafhankelijke mensen, die daar ook nog eens voor doorgeleerd hebben, aan te stellen om al die regeltjes en al die wetjes te interpreteren. Maar ja, die rechters zijn ook maar mensen met eigen ideeën en opvattingen, dus die kunnen er ook wel eens naast zitten. Daar hebben we ook wat op gevonden: je kan altijd in hoger beroep gaan, zodat andere rechters nog een keer alles bekijken. Dan kan het nog steeds fout gaan en dan kun je alles aan de Hoge Raad voorleggen. Nog steeds niet helemaal tevreden? Nou, dan is er nog altijd het Europees Hof. Daarna ben je uitgepraat, maar de kans dat jij terecht vindt dat je rechten zijn geschonden is dan wel heel erg klein geworden.

We hebben het, dat zal wel duidelijk zijn, nog over de zaak-Wilders. Bijzonder hoogleraar electorale politiek Jean Tillie noemt het 'heel goed' dat Geert Wilders wordt vervolgd, schrijft Trouw, "omdat het integratiedebat al jaren terug 'uit de klauwen' is gelopen". Jean heeft daar een boek over geschreven.

Omdat ik niet alleen eigenzinnig, maar ook nog eens behoorlijk eigenwijs ben, vind ik dat hele 'integratiedebat' onzin. We zijn, zeggen we, een volk van individualisten die zelf wel uitmaken wat we denken en doen. We worden alleen wat narrig als andere mensen het niet met ons eens zijn en ook zelf uitmaken wat ze denken en doen. Als iemand bij 'mijn' familie introuwt, moet die zich wel houden aan de gewoontes van mijn familie. "In deze familie (dit bedrijf, deze club, deze streek, dit land) doen 'we' dat niet zo." Als een buitenlander, met of zonder geloof, zich in dit land vestigt en staatsburger wordt, maar de zeden en gewoonten hier maar niks vindt, kan zhij een paar dingen doen: 1. zich er, eventueel knarsetandend, bij neerleggen; 2. de politiek in gaan om te proberen de wetten te veranderen; 3. terugkeren naar het land van herkomst of zich vestigen in een ander land. Als zhij bij het hardnekkig volgen en/of verbreiden van eigen opvattingen de wet overtreedt vindt er strafvervolging plaats. Is dat simpel of is dat eenvoudig?

De autochtone Nederlanders, zo'n 90% van de bevolking, noemen zich graag ruimdenkend, tolerant, verdraagzaam. "Moet kunnen, toch?" Ja, alles moet kunnen, als het maar op een 'Nederlandse' manier gebeurt en als het maar een Nederlander is die het doet of zegt. Die moslims moeten er maar aan wennen 'geitenneukers' genoemd te worden en ze moeten maar leren dat het hier heel gewoon is een heilig boek op één lijn te stellen met 'Mein Kampf'. En ze moeten wel iedereen netjes een hand geven, want zo doen 'we' dat nou eenmaal. En ze moeten nou eens ophouden met het her en der bouwen van moskeeën. En die vrouwen moeten nou eens ophouden met het dragen van die hoofddoekjes. Het idee dat ze eigen scholen willen is te gek voor woorden. Zo doen 'we' dat hier niet. Of toch wel, maar dan op een manier waaraan we gewend zijn. Je weet wel: die typisch Nederlandse manier, passend bij onze volksaard.

'We' zijn helemaal niet zo vreselijk ruimdenkend, tolerant en verdraagzaam. We lopen achter iemand aan die het 'eindelijk eens duidelijk zegt'. Of we lopen achter iemand aan die politiek correct helemaal niets zegt. Een andere klederdracht is er om tijdens een vakantie in het buitenland een schilderachtige foto van te maken. Daar hebben ze merkwaardige, maar wel interessante gewoonten en gebruiken, maar die moeten ze vooral niet hierheen exporteren. Wij hebben hele continenten volgebouwd met onze kerken, maar moskeeën passen niet in onze cultuur.

In de VS lijkt de integratie voltooid nu een gekleurde man president is geworden. Big deal! Voordat de eerste Europeaan in de 'Nieuwe Wereld' arriveerde, om er later mensen uit Afrika te importeren, woonde er al mensen, die we nu, politiek correct, 'native Americans' noemen: indianen en Eskimo's. Hoe lang zal het nog duren voor de eerste 'native American', een indiaan of Yupik (Eskimo uit Alaska) president wordt?

3 opmerkingen:

  1. President van … zet plan voor eigen krant door.

    President … heeft de Amerikaanse ambassadeur ‘persona non grata’ uitgeroepen.

    Demonstranten in … die tegen president … zijn gekant, zijn dinsdag slaags geraakt met aanhangers van de linkse leider.

    President … geeft geen persconferenties meer aan (…) verslaggevers.

    President … heeft de Katholieke Kerk in zijn land ervan beschuldigd als een rechts syndicaat oppositie te bedrijven tegen zijn socialistische regeling.


    Over wie gaat het hier? President Evo Morales Ayma van Bolivia. Hij is de eerste Indiaanse president van het land. Doe mij dan toch maar Balkenende, Bos en Beatrix.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op enkele uitzonderingen na heeft de kerk in Zuid-Amerika altijd achter de blanke meerderheid gestaan.

    De overwegend blanke meerderheid van de regio met gas in de grond wil die regio autonoom maken om de opbrengsten van dat gas aan de regio's met meer indianen te onthouden.

    Amerikaanse ambassades zijn vaker betrokken gebweest bij het ondermijnen van de positie van wettig gekozen presidenten in Zuid-Amerika die niet in het Amerikaanse beeld pasten: Salvador Allende, de Sandinistische regering in Nicaruga en nog vrij recent Hugo Chavez in Venezuala.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Evert, klopt als een zwerende vinger. Ik wilde alleen maar aanstippen dat (ook) een 'native president' zijn kanten kiest en geen garanties biedt voor zekerheid, rust en veiligheid voor allen.

    BeantwoordenVerwijderen