Naar aanleiding van iets wat ik op tv zag over een kletskassa ging ik eens googelen en kwam zo op de website van Omroep Brabant terecht. Die bracht als nieuws:
Jumbo-supermarkt krijgt eerste een 'kletskassa' voor mensen die graag een praatje willen maken
Minister Hugo Borst was helemaal uit Den Haag naar Vlijmen gekomen om samen met de 94-jarige Christien Smits de Alles Voor Mekaar koffiecorner te openen. (De kop is wat slecht geformuleerd, er zou 'de eerste kletskassa' of 'als eerste een kletskassa' moeten staan.)
De koffiecorner op zich is dus niet zo nieuw. Nieuw is dat ze die in Vlijmen gekoppeld hebben aan het project Alles voor mekaar. Het project brengt ouderen en vrijwilligers bij elkaar om bijvoorbeeld boodschappen te doen of een klusje in de tuin te doen. Niks mis mee natuurlijk, maar het nieuws begon dus met die kletskassa. "Het is een nieuw soort kassa voor mensen die niet zo veel haast hebben en misschien wel behoefte hebben om een praatje te maken', vertelt Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-van Eerd vol trots, "we verwachten er echt heel veel van."
Je begrijpt natuurlijk al dat ik niet over die kletskassa begonnen zou zijn, als ik er niet een paar vraagtekens bij had, bijvoorbeeld: krijgt het personeel aan de kletskassa een speciale opleiding in gesprekstechnieken en zo? Komt er een maximale kletstijd? Je hebt wel niet zo veel haast, maar als je voorganger na een half uur nog niet uitgekletst is, stel je jouw kletspraatje toch maar een dagje uit en ga naar een gewone kassa. Of leert het kassapersoneel de veelkletsers op tactvolle wijze naar de Alles voor mekaar koffiecorner door te sturen?
Ik denk dat veel klanten van 'mijn' Albert Heijn het op prijs zouden stellen als die koffietafel weer terug zou komen, maar ik geloof niet dat die kletskassa in een reële behoefte zal voorzien.
Ik zal er iig met een enorme boog omheen gaan, haha!
BeantwoordenVerwijderen