Amsterdam is er inmiddels wel wat aan gewend: het zijn van een populaire bestemming voor toeristen. Het heeft er jaren over gedaan die status te bereiken. Tegenwoordig kunnen bepaalde plaatsen van de ene op de andere dag populair worden en worden overstroomd door hordes toeristen. Eerder schreef ik hier al over Dubrovnik, waar de bewoners inmiddels gek worden van de toeristen die afkomen op de plekken waar delen van de populaire serie Game of Thrones zijn opgenomen.
Dankzij Trouw weet ik nu dat ook Instagram een belangrijk rol speelt in het verpesten van pittoreske plekjes. Als voorbeeld wordt Lake Wanaka in Nieuw-Zeeland genoemd. In de buurt van dat meer heb ik de kerstdagen van 1997 doorgebracht.
Rondom Lake Wanaka in Nieuw-Zeeland kunnen ze je er alles over vertellen. In 2015 zocht het bureau voor toerisme daar een manier om het meer onder de aandacht van internationale bezoekers te brengen. En dus nodigden ze een select groepje influencers uit – invloedrijke mensen op het sociale netwerk Instagram, dat destijds al 300 miljoen actieve gebruikers had, en inmiddels ongeveer een miljard. Eregast was reisfotograaf Chris Burkard, die miljoenen volgers laat meegenieten van zijn vele wereldreizen. (...) De strategie werkte: een van de plaatjes die Burkard schoot is inmiddels een veelvuldig geïmiteerd Instagram-cliché. Een reiziger kijkt vanaf de top van Roy’s Peak uit over het meer (...)). Reizigers die die foto zelf ook willen schieten, moeten tegenwoordig in de rij op hun beurt wachten, want het aantal bezoekers aan Lake Wanaka is sinds 2015 ieder jaar met bijna 20 procent gestegen. Er streken in 2018 ongeveer een half miljoen bezoekers neer op het plaatsje Wanaka, dat zelf minder dan 10.000 inwoners telt. Wat is eigenlijk de lol van precies dezelfde plek als veel voorgangers te bezoeken, daar dezelfde foto te maken die iedereen maakt en net als iedereen die foto ook nog eens op Instagram te plaatsen.
In de tijd dat de sociale media nog niet bestonden wilden Boukje en ik een fietstocht door het Lake District maken.
We wisten dat het een drukbezocht gebied voor toeristen was (en is), maar dachten/hoopten dat het mee zou vallen omdat we er vóór het hoogseizoen heen gingen. De eerste camping die we in dit gebied bezochten was overvol en buitengewoon druk. We waren het die avond zonder discussie geheel eens: we maken morgen rechtsomkeert naar de Yorkshire Dales. die we al kenden van een eerdere vakantie, lekker rustig en ook heel mooi. Kleine campings, waar vaak ons tentje het enige was.
De les die we uit al dat Instagramgedoe kunnen leren en die ik al eerder verkondigd heb: heb je een mooi plekje ontdekt, maak er dan een foto van, maar houd die dan wel voor jezelf. Als je er dan nog eens heen gaat, kom je niet in een massa terecht.
Manuel Antonio
1 dag geleden
Ik ben wel blij met mooie foto's. Er komen zal ik nooit dus via foto's kijken kan ik er toch van genieten.
BeantwoordenVerwijderenDe werkelijkheid is veel mooier dan een foto.
Verwijderen