vrijdag 17 mei 2019

HULDIGING

Je zal maar een bloedhekel aan voetbal hebben, in Amsterdam wonen en van het openbaar gebruik willen maken op de dag dat Ajax op het Museumplein wordt gehuldigd, omdat die club kampioen van de Eredivisie is geworden. Het Parool hield gisteren een liveblog bij  over wat er voor nieuws was i.v.m. die huldiging. Hoewel (de huldiging) van Ajax me geen bal interesseerde, hield ik wel dat liveblog bij, dat o.a. melde dat tramlijnen 2 en 5 werden omgeleid, zodat een aantal haltes van die lijnen verviel. Ook de buslijnen 347, 357, 397, N47, N57 en N97 van Connexxion moesten omrijden. Tramlijnen 3 en 12 reden de gehele dag niet. Als je met de fiets uit het centrum kwam, moest je om het Museumplein heen rijden, want de onderdoorgang van het Rijksmuseum was afgesloten

Drie middelbare scholen in de buurt van het Museumplein hebben hun eindexamens verplaats i.v.m. de huldiging.

Ik weet niet hoeveel het feestje gekost heeft en of de gemeente Amsterdam ook kosten heeft gemaakt. Zo ja, dan hoop ik dat de gemeente alle kosten declareert bij Ajax. Dat heeft immers mer het spelen in de Champions League een een slordige 90 miljoen euro verdiend. Ze hebben van Barcelona ook nog eens 75 miljoen euro gekregen, de prijs van Frenkie de Jong. Er zullen nog wel wat spelers verkocht worden. Tijdens de huldiging mocht alcohol gebruikt worden, maar dat moest je dan wel zelf meenemen. Had Ajax niet een mooi gebaar gemaakt kunnen hebben door de fans van champagne en snacks te voorzien?

Het liveblog wist ook wel iets positiefs te melden: Er wordt op het plein een plateau geplaatst waar plek is voor vijftig rolstoelen en evenzoveel begeleiders. De gemeente Amsterdam plaatste een tweet:
Je kan het Museumplein op! De huldiging begint om 16.00 uur. ⏱ Houd rekening met drukte.

Handig dat de gemeen waarschuwde voor drukte. Daar had natuurlijk niemand op gerekend.

Tegen vijf uur las ik dit: De huldiging wordt georganiseerd door de gemeente Amsterdam. Er stond niet bij dat de kosten bij Ajax gedeclareerd zouden worden.

Het live blog begon al vrij vroeg met
Halsema roept op tot unieke huldiging
Nou, zo uniek was het niet:

16:50
Halsema bekogeld met vuurwerk

Burgemeester Halsema krijgt vuurwerk en bier naar zich toegeworpen.

Ik realiseerde me dat ik op een gegeven moment dacht ik dat ik de mededeling miste dat Lee Towers You'll never walk alone had gezongen, maar al gauw wist weer, dat Lee dat alleen zingt als die club uit 010 kampioen wordt.


1 opmerking:

  1. Gelukkig hebben beveiligers wel blikjes bier opgevangen die naar Femke zijn gegooid!
    Ik wordt altijd een beetje triest als ik zo'n mooi plein zo zie en vooral hoor. Ooit zat ik op de Huishoudschool in de Gabriel Metzustraat, eigenlijk zat dat aan het Mesuemplein, het leukste schooljaar

    BeantwoordenVerwijderen