donderdag 30 maart 2017

FILMEN

Begin maart, las ik in Het PAROOL, werd in Noord een meisje van 15 jaar door schooolgenoten op straat mishandeld. Er waren omstanders. Deden die wat om de mishandeling te voorkomen of te beëindigen. Nee, natuurlijk niet. Die omstanders hadden hun mobiele telefoon bij zich en die kun je prima gebruiken om zo'n mishandeling te filmen.

'Behalve alles vastleggen met hun mobiele telefoons, deden de toekijkers helemaal niets om het weerloze slachtoffer te helpen. (...) Het interesseerde ze helemaal niks dat het slachtoffer huilde en probeerde weg te lopen,' schrijft de politie op Facebook. Al weer een tijdje geleden had de politie in Amsterdam-Noord twee jongens van 16 en 17 jaar aangehouden die een meisje met hoofddoek hadden geslagen en geschopt terwijl ze al op de grond lag. (...) Het filmpje is sinds dit weekend al zo'n 1,5 miljoen keer bekeken en 23.000 keer gedeeld.


Ik weet niet veel van Facebook en Twitter. Ik ga er vanuit dat "gedeeld" betekent dat je na het zien van zo'n filmje er een kopie van maakt en die weer via je eigen account aan je 'vrienden'/volgers laat zien. 'Kijk eens, mensen, ik heb nou een geinig filmpje gezien!'

Onlangs hoorde ik via het NOS-journaal dat in Amerika een aantal jongens een meisje mishandelden en dit zelf filmden en het filmje via een van de sociale media meenden te moeten delen met de rest van de wereld.

We zijn geschokt als we beelden zien waarop mensen worden vermoord door IS. Zo ver gaan 'we' nog niet. Maar 'we' steken ook geen poot uit als een meisje door schoolgenoten wordt mishandeld. Sterker nog, als we beelden daarvan onder ogen krijgen, doen we daar niets mee. Het filmpje waarover ik het hier heb is ook aan de politie doorgegeven, maar ik kan me niet voorstellen dat dat 1,5 miljoen keer is gebeurd. We zitten erbij en we kijken ernaar.


1 opmerking: