dinsdag 13 december 2016

SLAPEN

Gisteren of eergisteren, dat werd niet zo duidelijk uit het artikel in Het PAROOL, vertrok voor het laatst een slaaptrein van Amsterdam Centraal.

Treinreizen is mijn favoriete manier van interlokaal en internationaal reizen. En ik heb heel wat keren met een slaapterrein gereisd. Alleen al vijftien keer met de Nord West Express naar Kopenhagen. Het aardige daarvan was dat deze ook nog gedeeltelijk met de boot ging, van Putgarden (Duitsland) naar Rødby (Denemarken). Dat ik uitstekend sliep in een slaaptrein bleek wel uit het feit dat ik meermalen niets merkte van de bootreis, omdat ik helemaal niet wakker werd van het op en van de boot manoevreren, wat gepaard ging met vrij veel heen en weer rijden en behoorlijk wat lawaai. Ook op het traject Kopenhagen-Stockholm ging de trein weer op de boot, van Helsingør (Denemarken) naar Helsingfors (Zweden).

Van Stockholm naar het hoge noorden reisden we met de Nordpilen, de 'intercity' naar Narvik. Dat traject, ongeveer 1500 km, werd gedeeltelijk 's nachts, dus per slaaptrein afgelegd. De lange afstandstreinen in Zweden zijn een stuk luxer dan onze intercity's. Omdat treunreizen daar al gauw een paar uur duren is er ook altijd een restauratie.

In Engeland hebben we ooit eens met de slaaptrein van Londen naar Glasgow gereisd. We hadden een tweepersoonscoupé. Best gezellig.

Ik herinner me nog een zeer warme reis met de slaaptrein naar Genève. Kort daarna bleek dat mijn schildklier ten tweede male overwerk verrichtte.

De laatste reizen met slaaptreinen heb ik gemaakt in 2001 in de VS, tijdens mijn reis van de oostkust naar de westkust. Van Washinton DC naar Chicago, van Chicago naar Albuquerque en van Flagstaff naar Los Angelos had ik steeds een tweepersoons coupé in mijn eentje. Tijdens een maaltijd raakte ik in gesprek met een echtpaar van toch wel ruim vijftig jaar. Zij maakten de eerste treinreis van hun leven. Een cadeautje van de kinderen ter gelegenheid van hun zoveeljarig huwelijk.

Tijdens de vliegreis van San Francisco naar Schiphol wist ik weer precies waarom een hele dag in de trein een stuk leuker is dan twee uur vliegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten