De 'nachtburgemeester' kenden we al. Geen idee wat zo'n type allemaal verondersteld wordt te doen, maar ik had er wel eens van gehoord. Volgens Het PAROOL is er weer een nieuw soort burgemeester in de maak: de fietsburgemeester. Organisator ervan is CycleSpace. Op de website van die club staat te lezen: Cycle Space International Pty. Ltd. represents a collective of architects and urban designers with a grand scheme to make cycling the world’s mode of transport. Our mission is to optimise the mode of optimum benefit to our health, wealth and planet, and to dismantle the hegemony of car-centric planning that does more to hurt walking and public transport. The centrepiece of our enterprise is a new architectural and town planning paradigm, comparable in scope to Howard’s Garden Cities or Le Corbusier’s Ville Radieuse—only ours has taken more people and time to refine. Universities, 100+ senior students, peer reviewers, museums, large property developers and government agencies from around the world have contributed to our model with support, ideas and critique. This is not about setting unreachable targets, but imagining an ideal from which to work backward and forward—which is how urban design has always been practiced.
Het idee is dus sympathiek: het bevorderen van fietsverkeer in steden. Die fietsburgeeester wordt de komende twee jaar de schakel tussen de fietsers in de stad en de gemeente, "de stem van de fietser op het stadhuis", zegt Maud de Vries van CycleSpace donderdag. Ook in steden als Beijing, Sao Paolo, Chicago, Kaapstad en Warschau komt een fietsburgemeester. Elk jaar wordt er een conferentie georganiseerd, waarvan de eerste in Amsterdam en vervolgens in Arnhem en Nijmegen in 2017 tijdens VéloCity.
Als zo'n 'burgemeester' allerlei goede dingen tot stand kan brengen, dan weet ik er nog wel een paar: de Jeugdzorgburgemeester, de inburgermeester, de WMO-burgemeester.
Stéphanie Hoogenberk – We hebben het over je gehad
22 uur geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten