donderdag 20 augustus 2015

SEXY

Ik stel me voor een uitzending van DWDDrrrrr ergens in het komende najaar. Te gast is dichter (ooit zelfs 'des vaderlands') Ramsey Nasr. Ramsey komt vertellen over zijn reis naar Edgeøya, een eilandje in de buurt van Spitsbergen.

Wat moet een dichter in de buurt van de Noordpool? Daar gaan toch wetenschappers heen? Inderdaad, de Groningse Arctisch ecoloog Maarten Loonen en nog wat wetenschappers gaan erheen. Die gaan een studie verrichten die moet uitwijzen hoe de Noordpool veranderd is de sinds 1988, schrijft de Volkskrant. Maarten zal daar ongetwijfeld een wetenschappelijk zeer verantwoord verslag van maken, maar wie is daar geïnteresseerd in? Welke talkshow wil een wetenschapper met alleen maar droge feitjes als gast?

Het publiek wil een BN'er zien, die er ook geweest is. 'Zij kunnen met hun bekendheid veel meer mensen bereiken dan ik', zegt Loonen. 'Ramsey Nasr zat laatst bij Jinek om over de expeditie te praten. Ik niet.' (...) De Leidse hoogleraar wetenschapscommunicatie Jos van den Broek vindt de aanwezigheid van BN'ers een slimme zet. 'Je krijgt een ander podium voor de wetenschap. Het onderwerp wordt 'sexier' wanneer een bekend iemand het brengt.' (...) 'Deze BN'ers, die vaak zelf geen wetenschapper zijn, zullen waarschijnlijk meer praten over hoe ze het daar ervaren hebben. Wat ging er door ze heen? Waar schrokken ze van?

Wat interesseert het 'ons' dat de ijsbeer, door de opwarming van de aarde, een bedreigde diersoort aan het worden is? 'We' willen horen hoe Ramsey Nasr geschrokken is van een ijsbeer. Misschien is de ijsbeer wel doodgeschoten omdat hij Ramsey bedreigde. Hopelijk zijn daar spannende beelden van te zien en kan Ramsey vertellen 'wat er door hem heen ging'. Kijk, zo breng je Noordpool en de opwarming van de aarde bij de mensen thuis.

Wil je wel iets meer moeite doen om er achter te komen hoe het tegenwoordig gaat met de opwarming van de aarde, dan kan ik je het boek aanbevelen dat ik tijdens mijn verblijf in Zeewolde gelezen heb: Naomi Klein, This Changes Everything, Capitalism vs. the Climate (Nederlandse vertaling: No time, Verander nu, voor het klimaat alles verandert).

PS
Een aardig (vind ik) beeld van Sail:
Die motorboot bleef gewoon tussen al die zeilboten door heen en weer varen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten