maandag 6 juli 2015

ZEUREN

Maarten Ducrot was ooit een verdienstelijk profwielrenner. Hij heeft wel eens een etappe in de Tour de France gewonnen. Al zo'n jaar of tien wordt hij door de NOS ingehuurd om wielerwedstijden van zijn deskundig commentaar te voorzien. Dat doet hij dus ook dit jaar weer bij de Tour de France.

Gisteren, tijdens de eerste 'echte' etappe van de Tour van dit jaar besteedde Maarten weer veel aandacht aan zijn 'hobby': kritiek leveren op de vele rotondes en vluchtheuvels die in het parcours voorkomen. Die schijnen wel eens tot ongelukken in het peleton te leiden. Ik denk dan dat die vluchtheuvels en rotondes zijn aangelegd om het verkeer veiliger te maken voor de gewone dagelijkse weggebruikers. Het wegennet is niet in de eerste plaats aangelegd voor het faciliteren van wielerwedstrijden. Als wielrenners om het hardst willen rijden, prima, vooral doen, ik kijk er graag naar, maar ze zullen het moeten doen met de wegen, zoals die erbij liggen en ze zullen moeten leren met de gegeven situaties rekening te houden, zodat ze niet met sombere regelmaat massaal over elkaar heen duikelen. Ik heb ze ook nooit horen klagen over steile hellingen, waarlangs ze naar beneden razen. Dat kan ook levensgevaarlijk zijn.

Goed, als Maarten vluchtheuvels en rotondes gevaarlijk vindt, is het zijn goede recht daarover te klagen. Maar kan iemand bij de NOS hem er eens op wijzen dat zijn standpunt inmiddels voldoende bekend is en dat hij er niet ieder jaar over moet blijven doorzeuren?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen