Nog maar zeer recent is aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal een groot busplatform in gebuik genomen als begin- en eindpunt van alle GVB- en regionale buslijnen naar en van Amsterdam-Noord en noordelijker gelegen plaatsen. Reizigers zullen veel vaker moeten overstappen. Het bus- en tramnetwerk in Amsterdam wordt uitgekleed om te voorkomen dat de Noord/Zuidlijn straks te weinig reizigers heeft. (...) 'Het is als met de Fyra. Om die te vullen, werd de intercity van Amsterdam naar Brussel geschrapt.'
Dankzij de Noord/Zuidlijn:
- gaan er 50% minder trams door de Vijzelstraat;
- gaan er 33% minder trams door de Leidsestraat;
- gaan er 25% minder trams langs het Rembrandtplein;
- eindigt 70% van de bussen uit het Waterland in Noord;
- eindigt 70% van de bussen uit Zaanstad in Noord;
- eindigt 50% van de streekbussen uit Amstelland/Meerlanden (zeg maar: uit Amstelveen) bij station Zuid;
- wordt metro/sneltram 51 naar Amstelveen opgeheven;
- wordt de IJtunnel GVB-busvrij.
'En dan zeggen: de bereikbaarheid verbetert. Dat is bezijden de waarheid.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten