'We houden vast aan de richtlijn dat in 95 procent van de gevallen de controles binnen tien minuten worden gepasseerd.' Het PAROOL laat een woordvoerder van Schiphol aan het woord. Een paar dagen geleden was in het NOS-journaal te zien hoe een nieuw systeem van veiligheidscontrole was ingevoerd, waardoor het inchecken hooguit tien minuten zou duren. Het resultaat? Ruim drie kwartier wachten, rijen van honderden meters. De chaos op Schiphol, na de invoering vorige week van nieuwe veiligheidscontroles, is groot.
Wat doe je dan als deskundig management? Je kijkt niet naar de praktijk, je houdt vast aan de richtlijnen die jij bedacht hebt. Ergens anders zouden ze zeggen: 'We hebben de protocollen exact gevolgd.'
Volgens de vakbonden voor bewakingspersoneel komt nu uit waarvoor ze al maanden geleden hebben gewaarschuwd: met de nieuwe controleposten is ook het aantal bewakers 20 procent afgenomen. 'We hebben van tevoren gewaarschuwd dat het onzin is te denken dat je hetzelfde werk met honderden mensen minder kunt doen,' zegt Marianne Jekkers van FNV Beveiliging. 'Dat blijkt nu. De roosters zijn zo ingedeeld dat er nooit genoeg personeel kan zijn.' Ja, luister: de richtlijn niet voor de grap opgesteld: je kan, dankzij dat nieuwe systeem de controle in 95% van de gevallenmet 20% minder bewakers doen. Dan moet je niet moeilijk gaan doen als nu toevallig die 5% zich voordoet.
Manuel Antonio
1 dag geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten