Phishing is een vorm van oplichting op het internet. De slachtoffers worden vaak via een e-mail benaderd. In de mail staat een link die het slachtoffer naar een valse website lokt. Zo'n e-mail lijkt te komen van een betrouwbare instantie, bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij of een bank. Het verzoek van de oplichter is meestal om 'de inloggevens te controleren'."
Ik heb al aardig wat vormen van Phishing voorbij zien komen in mijn 'Ingekomen berichten', maar gisteren had ik weer een heel nieuwe:
incassogegevens
incassant
|
H&M Online Retail
|
kenmerk
|
8070546304544
|
datum
|
24-11-2014
|
omschijving
|
zie brief d.d. 14-11-2014
|
bedrag
|
EUR 167.40
|
H&M Online Retail schrijft heden het bovengenoemde bedrag af van uw betaalrekening.
Als u akkoord gaat met deze afschrijving dan hoeft u verder niks te doen.
Als u niet akkoord gaat met deze afschrijving dan kunt u de opdracht annuleren.
Hiervoor klikt u eenmalig op de volgende blokkadelink:
Het is eigenlijk best slim. Er staan eens een keer geen taalfouten in en wie wil er nou niet graag een onjuiste afschrijving voorkomen. Wat weer niet zo slim is: "zie brief d.d. 14-11-2014'. De meeste mensen zullen toch wel weten of ze recentelijk een brief hebben ontvangen.
Ik heb deze mail doorgestuurd naar 'valse-email.nl@nl.abnamro.com, omdat me eens verteld was dat ABN AMRO graag kennis neemt van dit soort berichtjes. Ze zullen er wel iets mee doen ook, vermoed ik. Ik neem aan dat de andere banken dit ook doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten