dinsdag 8 april 2014

Commercials

TV-commercials hebben niets met de werkelijkheid te maken. Zo zul je niet gauw twee mannen tegenkomen die met elkaar converseren over de eigenschappen van een wasmachine. Maar bij Siemens gaan ze nog een stuk verder. Dat laat ons twee mannen zien die allebei een cabrio besturen. De een passeert, bij een behoorlijke snelheid, de ander in de bocht van een weg in een bergachtige omgeving. Tijdens dat passeren roept de een tegen de ander: "Mijn wasmachine kan zien!" (Maar dan in het Engels.) Uit verdere conversatie blijkt dan dat de wasmachine is uitgerust met sensoren. We worden hier geconfronteerd met nog een ander verschijnsel in de reclamewereld: zodra bij een bepaalde huishoudelijke bezigheid enige nieuwe techniek geïntroduceerd wordt, wordt die bezigheid ineens door (een) man(nen) uitgevoerd, terwijl in de dagelijkse praktijktoch meestal vrouwen zich daarmee onledig houden.

Ik behoor tot een kleine minderheid, vermoed ik, die niet aan het zappen slaat, zodra er een commercial op het scherm verschijnt, al komt het wel eens voor dat ik die tijd gebruik voor een gang naar het toilet of het maken van een kopje koffie. Ik ken de meeste commercials dus vrij goed. En als je erop gaat letten valt het je op dat de makers nauwelijks de tijd nemen de gebruikte teksten goed te bestuderen. De komende tijd zal ik aan die teksten enige aandacht besteden.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten