donderdag 19 juli 2012

Aanloopverliezen

Er is, denk ik, geen land ter wereld waar, relatief bekeken, meer gefietst wordt dan in Nederland. Er zullen weinig Nederlanders zijn die geen eigen fiets hebben en vele hebben er twee, één voor dagelijks gebruik en één voor de ontspannende fietstochten. Met ons allen kopen wij jaarlijks rond de één miljoen fietsen.  Fietsen is een goedkope, gezonde en milieuvriendelijke vorm van vervoer.

Met name vanwege zijn milieuvriendelijkheid is de fiets een ideaal vervoermiddel in grote steden. Jaren gelden was dat de basis voor het 'witte-fietsenplan' in Amsterdam. Tegen geringe kosten kon je op vele plaatsen in de stad zo'n fiets pakken of weer achterlaten. Het plan werd een fiasco. Fietsen werden beschadigd en/of op verkeerde plekken achtergelaten. De kosten bleken te hoog.

In Trouw las ik: Veel Parijzenaars keken raar op toen (in 1907) hun burgemeester de oprichting van een openbaar fietssysteem aangekondigde dat het verstikkende verkeer in de Franse hoofdstad moest terugdringen. Vijf jaar later hebben al 138 miljoen mensen gebruik gemaakt van zo'n snelle stadsfiets. Aanvankelijk leek het plan in Parijs ook op een mislukking uit te lopen: In het eerste jaar verdwenen zo'n 8000 Vélibfietsen en werden er dubbel zoveel vernield. Factoren zoals de hoge kosten van de dienst, het abonnement en het chaotische en gevaarlijke verkeer in Parijs deden het initiatief aanvankelijk ook niet veel goed. Maar het ging toch goed: Van de totale stedelijke bevolking van 2,3 miljoen hebben (inmiddels) 225000 mensen een abonnement en sinds 2011 is Vélib winstgevend.

Al hebben we dan allemaal onze eigen fiets, die hebben we niet altijd bij ons. En hier zitten we ons nog druk te maken over een verhoging van de maximumsnelheid voor auto's. Niet omdat je dan zo veel sneller ergens aankomt, maar omdat het zo'n lekker gevoel geeft. Dat kost een hoop geld en zorgt voor veel overlast. Wat in Parijs (en in Melbourne en San Francisco) lukte, zou in in onze grote steden ook moeten lukken. Kunnen we dat geld voor die snelwegen niet beter besteden aan de aanloopverliezen van zo'n fietsproject in onze steden?
x


2 opmerkingen:

  1. Ik ben erg gehecht aan mijn Giantje en vind het idee een fiets te moeten delen (die niet aan mijn lengte enzo is aangepast) onprettig. Ik vind het een slecht idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het 'n geweldig plan alleen vind ik het autoverkeer in Parijs nog steeds gigantisch en verstikkend, Tecla

    BeantwoordenVerwijderen