Er is weer een stukje marktwerking afgeschaft: de grote steden mogen weer hun eigen vervoersbedrijven het openbaar vervoer in hun gemeente laten verzorgen en hoeven niet meer via aanbesteding de goedkoopste te zoeken. De Tweede Kamer heeft een initiatiefwet aangenomen die dat regelt.
Ik ga er direct vanuit dat dit niet leidt tot goedkoper openbaar vervoer, maar ik heb dan ook liever openbaar vervoer waarop ik kan rekenen en waarbij geen lijnen of haltes worden opgeheven, omdat ze niet genoeg geld opbrengen voor de aandeelhouders. Die aandeelhouders zullen waarschijnlijk nooit met het openbaar reizen, maar met hun eigen auto, dus het zal hun een zorg zijn of ze 's morgens vroeg of 's avonds laat nog een bus of tram kunnen vinden.
Vlak bij mijn flat is een halte van bus 31 van het GVB. Die heb ik wel eens, een keer of twee, genomen, omdat hij me vlak bij mijn huisarts afzet. Die bus gaat naar Zunderdorp, een dorp in het weidegebied ten noorden van Amsterdam. Het is maar een klein busje, waarin hooguit 10 passagiers kunnen zitten. Beide keren was ik de enige passagieren en ik vermoed niet dat hij ooit vol zit. Hij rijdt ook maar één keer per uur. Het is vast een verliesgevend lijntje, dat meteen zou worden opgeheven als Connexxion of Viola het zou overnemen. Maar het openbaar vervoer is een nutsbedrijf. Het is er omdat mogelijke klanten er nut van hebben, omdat ze zich geen auto kunnen veroorloven en het weer niet altijd noodt tot een fietstocht. Daar wil ik best wat extra's voor betalen.
x
Amos Oz – Een verhaal van liefde en duisternis
18 uur geleden
Wat een geweldig slechte beslissing weer :S
BeantwoordenVerwijderen