Op 31 oktober 2009 schreef ik hier: Na Judiths dood gaf Kluun zijn werk als marketingstrateeg op. "Gewoon doorgaan zou een belediging zijn geweest voor het gebeurde. Ik voelde dat ik er iets mee moest doen." Hij ging dus o.a. iets aan spiritualiteit doen en verder volg ik zijn loopbaan niet echt niet nauwlettend.
Gisteren kreeg ik een nieuwsbrief van Selexyz: "De nieuwe roman van Kluun is verschenen. Nieuwsgierig? Lees er meer over in deze nieuwsbrief." Enigszins nieuwsgierig was ik wel dus ik klikte door. "In januari verschijnt Haantjes, Kluun's derde roman, gebaseerd op een waargebeurd zakelijk fiasco. Amsterdam, 1998. Iedereen verdient geld. De beurs floreert, de reclamewereld bloeit, het nachtleven bruist. RoXY en iT zitten wekelijks vol, Amsterdam is on top of the world. In dat jaar beginnen Stijn en Frenk, voor de lezers van Komt een vrouw bij de dokter en De weduwnaar geen onbekenden, hun creative & marketing agency Merk in Uitvoering."
Haantjes is dus een beschrijving van het leven van Stijn (Kluun's alter ego) vóór de dood van zijn vrouw die hij zo hartroerend beschreef in Komt een vrouw bij de dokter. In filmkringen heet zoiets een sequel. Letterlijk betekent dat 'vervolg', in de praktijk betekent het: voortborduren op een (financieel) succes.
Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben,maar ik vrees dat de beschrijving van het uitgaansleven een herhaling van zetten is. Het gaat ook over het yuppenbestaan, waar ik nooit iets mee had. Maar natuurlijk moest er ook een emotionele noot in. En ja, zijn vrouw had nog niets. Gelukkig: het yuppenbestaan was zonder zorgen maar "wie zorgt er voor de amper drie maanden oude Luna"? Dat wordt weer veel gesnotter vrees ik.
PS
Er is ook weer een nieuwe 'Beggarkort'. Klik .
x
Eva Menasse – Dunkelblum
4 uur geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten