maandag 19 oktober 2009

Onzin

Hoeveel mensen in Nederland begrijpen het werk van Albert Einstein? Wie op school goed heeft opgelet weet dat Isaac Newton 'iets met zwaartekracht of zo' te maken heeft, maar dan houdt het ook wel op. Mijn algemene ontwikkeling is redelijk te noemen, maar ik moest googelen om erachter te komen dat Richard Feynman de man is op het gebied van de kwantumelektrodynamica. (Maar vraag me niet wat dat precies is.) Van Christiaan Huygens wist ik nog dat hij het slingeruurwerk heeft uitgevonden. Van Gallileo Galilei kende ik natuurlijk de onsterfelijke uitspraak: "En toch beweegt hij." (De aarde om de zon. De kerk dacht dat het andersom was.)

Je had natuurlijk al door dat de vijf namen die ik hierboven noem behoren bij natuurkundigen. Wie van de vijf is 'de grootste'? Leuk dat die vraag in de Volkskrant wordt gesteld en dat ik ook mijn stem mag uitbrengen en al die andere lezers die net zo weinig van natuurkunde weten als ik. Op 21 oktober a.s. gaan ze in het Museum Boerhave, tijdens de "Nacht van de natuurkunde", uitmaken wie echt de grootste is. Dan hebben we er weer een canon bij. Het begon, geloof ik, met 'De grootste Nederlander'. Dat werd, of all people, Pim Fortuyn en Johan Cruijff kwam op de zesde plaats, nog vóór Michiel de Ruyter.

Inmiddels kunnen we een canon maken van de canons die je, wil je een beetje meetellen, moet kennen. Zullen we nou eens ophouden met die onzin?
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten