donderdag 1 januari 2009

Voornemen

Zo, voor degenen die niet de joodse, islamitische, Chinese of nog een andere dan de Gregoriaanse kalender volgen, is een paar uur geleden weer een nieuw jaar begonnen. Het is goed gebruik om dan iedereen een voorspoedig jaar te wensen, dus - voor wat het waard is - bij deze.

Een ander gebruik is je rond de jaarwisseling voor te nemen bepaalde dingen te laten - zoals het knijpen van katten in het donker, het hinderen van ambulancepersoneel, of het blindelings overbrengen van spaarcenten naar een bank die een nog hogere rente belooft - of bepaalde dingen juist te doen: oude mensen helpen bij het oversteken, Geert Wilders bekeren, alleen positief getinte blogs schrijven en meer in het algemeen lief en aardig zijn voor de medemens.

Af en toe bedenk ik ook wel eens iets positiefs, maar als ik na rijp beraad nog steeds van mening ben dat het positief is, vind ik het niet zinvol met de uitvoering daarvan te wachten tot iedereen vuurwerk begint af te steken.

Wat verwacht ik van het komende jaar? Niets! Nou niet meteen gaan denken dat ik ontzettend negatief ben of doe. Ik kan verwachten wat ik wil, maar als ik die verwachtingen gerealiseerd wil zien, zal ik daar toch vooral zelf wat aan moeten doen. Ik kan hier een verlanglijstje publiceren, maar ik ben niet zo naïef dat ik denk dat iedereen zijn best gaat doen om aan die verlangens tegemoet te komen. De meeste mensen, ook familie en vrienden, hebben wel wat anders aan hun kop. Mijn generatiegenoten hebben kinderen en (vaak) kleinkinderen die ze het ook graag naar de zin maken. Gelijk hebben ze. Waar het op neer komt is dat naar alle waarschijnlijkheid 2009 voor mij niet veel zal verschillen van 2008. Daar was ik best tevreden mee en het ontbreekt me aan de ambitie om het allemaal ineens veel leuker, spannender en boeiender te gaan maken. Mocht ik in de loop van het jaar iets positiefs voor een ander kunnen betekenen, dan ben ik vast de beroerdste niet om dat nog te doen ook. Ik zal het in ieder geval proberen. Dat lijkt bijna een goed voornemen.

PS
Gisteren zag ik bij AH een kaartje met een recept voor 'mosterd-mosselsoep met wortel'. Ik maak en eet graag (een maaltijd)soep, dus die heb ik maar eens gemaakt: een aanrader!

4 opmerkingen:

  1. Evert: ook voor jou de allerbeste wensen voor 2009. Dat het je moge brengen wat je wenst.

    Gezondheid, mooie boeken, gezellige avonden met je vrienden en geweldige soeprecepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo Evert, je was er vroeg bij vanochtend in ieder geval!

    De beste wensen ook voor jou natuurlijk en hier nog een ouderwets Hollands soeprecept van mijn grootmoeder:

    Neem een grote soeppan. Doe hier twee liter water in, vijf of zes kippenbouillon blokjes en een hele kip. Laat minimaal vier uur op een vuurtje trekken. Draai ondertussen van tweehonderdvijftig gram rundergehakt welke je aan hebt gemaakt met twee theelepels kerriepoeder, twee theelepels verse peper en wat zout, kleine balletjes. Pluk na het trekken van de soep, de kip en voeg het vlees weer toe aan de bouillon, welke overigens niet afgeschuimd- of gevet mag worden! Voeg de balletjes en een zakje boerensoepgroenten toe. Maak af met wat vermicelli en laat nog even doorkoken.

    Dit is even werk, maar wel een geweldig lekkere maaltijdsoep in deze koude dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel! Voor de wensen en het recept. Hoewel onconventioneel - de combinatie van rund met kip, bouillon maken in bouillon van een blokje, niet afschuimen en ontvetten - ziet het er wel zeer smakelijk uit. Ik maak er wel een variatie op: ik gebruik nooit vermicelli. Die vervang ik door Chinese noedels.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriend en ik kregen een zeer serieus gevecht dat leidde tot onze breuk, ik maakte me zorgen over onze relatie omdat ik zo veel van mijn vriend hou en hem niet wilde verliezen, dus besloot ik een oplossing te zoeken op internet toen ik zag verschillende getuigenissen van mensen die Heer Bubuza bedankten voor het herenigen van hun relatie, dus nam ik onmiddellijk contact op met Heer Bubuza op WhatsApp: +1 505569 0396 en vertelde hem mijn relatieproblemen, Hij reageerde en beloofde me te helpen. Hij verzekerde me dat ik de resultaten binnen 12 tot 16 uur zal zien. Ik deed wat hij me had opgedragen, 15 uur later belde mijn vriend me huilend op en smeekte me om te vergeven en hem terug te accepteren. Lord Bubuza is geweldig en ik kan niet stoppen hem te bedanken. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen